Untuk kamooo..^_^

Post kali ini saya tujukan khas untuk kamoo..;)

Semua senyuman untuk kamoo..^_^















kalau saya tak leh nak senyum kat kamoo hari-hari ..tgklah dalam blog sy nie.





saya mintak maaf kamoo kalau ada salah silap..i'm sorry to make u hurt.~


colour ur life~ There is always have His blessing 4 every single sickness..^_^

La takhof wala tahzaan.innaallaha ma'ana..~~

siapa kamoo..?

kamoo adalah seorang sahabat ..

sahabat yg sy sayangi..

thanks 4 being part of my life..

syukran sahabat..^_^

**if u think u r 'kamoo' , that's u r..special i dedicated 4 u.

Coret-coret pagi Jumaat






Assalamualaikum..

Salam Jumaat yang mulia..

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Semester 3 bakal melabuhkan tirai. Pejam celik- pejam celik sudah nak berganti tahun. Masa berlalu begitu pantas. Kadang-kadang kerana masa yang sentiasa bergerak menyebabkan ramai manusia ditinggalkan dan terleka dek kerana setianya jarum jam bergerak. Masa juga banyak mengubah manusia dan keadaan. Masa juga ubat yang paling mujarab untuk mengubat kekecewaan, kegagalan dan kesakitan. Masa juga yang dapat menilai erti sebuah kehidupan.. Yang lebih tepat masa itu emas.Masa ibarat pedang ..Masa dan waktu..



Disaat musim berubah, masa yang sentiasa bergerak dan manusia sentiasa berubah, hanya Dia yang kekal.. Dia ialah Tuhan Yang Maha Kekal. Tiada awal dan tiada akhirnya. Dan hidayah-Nya juga akan sentiasa dilimpahkan tatkala segala isi dunia terus berubah..Siapalah kita tanpa hidayah dan kasih sayangNya,,?? Kita bukan siapa-siapa. Kita sebenarnya tak punyai apa-apa malahan nak memiliki siapa-siapa dalam hidup kita sekalipun. Sebab kita hanyalah hamba.


Pelbagai pengalaman, suke dan duka, manis dan pahit yang silih berganti sentiasa mewarnai hidup manusia. Bagi sesetengah insane, pengalaman telah mematangkan diri dan banyak mengajar hakikat kehidupan . bagi saya, segala pengalaman amat berharga walaupun kadang-kadang pengalaman itu cukup menyakitkan dan kalau boleh malas untuk dikenang-kenang. Itulah kehidupan. Sentiasa diwarnai dengan pelbagai dugaan dan ujian sebagai tarbiyah dariNya tanda kasihNya pada kita. Kehidupan adalah seperti apa yang kita fikirkan. Kehidupan membawa tafsiran yang pelbagai bagi setiap manusia. Sebagaimana tecatat dalam Al-Qur’an kehidupan didunia ini hanyalah satu permainan dan senda gurau.


Kehidupan didunia ini hanyalah sementara. Hanyalah sebagai tempat persinggahan. Kita sedang melayari bahtera kehidupan yang kita tidak pasti bila akan berlabuhnya dan dimana destinasi pelabuhan terakhir kita. Masih jauh atau dekatkah pelayaran kita? Sebagai pelayar yang bijaksana semestinya mereka akan memanfaatkan setiap pelabuhan yang disinggah dengan sentiasa mempersiapkan dengan bekalan-bekalan untuk dibawa bersama kerana mereka tidak pasti berapa jauhkah lagi pelayaran mereka ke pelabuhan berikutnya. So, grab the opportunity in front of our eye. Begitulah juga kehidupan kita sebagai manusia. Sedang menjalani kehidupan didunia yang sementara. Bila tibe saat dan waktu yang ditetapkan, kita pasti dijemput kembali menghadapNya. Andai hari ini, atau esok, bersediakah kita?? Justeru itu, jom kita sama membaiki diri , reflex yang mane dah tak betul dan same-sama berlumba-lumba kearah kebaikan..Fastabiqu khairat...~

Dalam kehidupan kita sebagai manusia tidak lari dari bergaul dan berinteraksi sesama manusia.. Lebih sesuai saya panggil berkawan..berteman..besahabat dan bersaudara.. Berbeza kah semua itu? Ape apa pun, setiap manusia itu bersaudara. Menjadi kewajipan kita untuk menjalinkan hubungan persaudaraan dengan semua umat manusia.Lebih-lebih lagi saudara seislam..satu akidah yang sama.. Menjalinkan Ukhwah islamiyah, ukhwah yang bertunjangkan akidah Islamiyah.Berukhwah..bersahabat adalah nikmat Allah yang sangat istimewa buat kita..




Hakikatnya, kita tak mampu untuk hidup seorang diri. Jadi lone ranger. Kerana memang fitrah manusia itu berpasang-pasangan. Memerlukan teman.Terasa kekosongan dan kesepian sekiranya kita tiada seorang teman pun.Mungkin kita boleh meneuskan hidup dalam keadaan begitu, tapi jauh disudut hati, kita akan selalu rase terasing dan tersisih. Kadang-kadang hidup sorang-sorang itu bagus untuk satu waktu yang singkat.., tapi lagi bagus andai kita berpeluang untuk berteman, andai ada tangan yang menghulurkan pesahabatan, terimalah mereka seadanya. Terasa nikmat bila kita betul-betul menghayati nilai persahabatan yang dibina. Walau siapa pun yang singgah, yang hadir dalam hidup kita, terimalah dan hargailah mereka kerana manusia diciptakan tidak sama..baik dari segi fizikal mahupun sifat. Setiap manusia memiliki keistimewaan tesendiri. Apa yang palin penting dalam sesebuah persahabatan or ukhwah ialah kejujuran, keikhlasan , kepecayaan dan toleransi. Dalam tahapan ukhwah dalam islam yang paling bawah ialah berlapang dada. Elakkan prasangka dalam sesebuah persahabatan. Tahapan yang paling tinggi ialah menyayangi dan mencintai sahabat sebagaimana diri sendiri.


Bak kata seorang sahabat , Srikandiumar93-“ anggaplah ana adalah enti, enti adalah ana”-.kita adalah satu ruh dalam satu jasad. Bagi saya, berukhwah itu memang satu nikmat yang sangat bernilai. Ianya tak mampu dibeli dengan wang ringgit..Kita tak mampu membeli hati dan kasih sayang seorang manusia. So, apa yang mengikat antara hati-hati sahabat? ..DOA.. Doalah menjadi penghubung antara kita dengan Rabb dan dengan doa juga Dia mempertautkan hati-hati manusia dalam berukhwah. Seandainya kita inginkan perkara kebaikan, InsyaAllah, Dia pasti akan mempertemukan kita dengan sahabat yang sama-sama nak kearah itu..Ada yang berpendapat, sahabat sejati tak perlu dicari, ianya akan datang dengan sendiri. Betul juga tu..Apa pun yang menentukan nilai ukhwah seseorang tu bukan manis pada tutur kata, bukan kerapnya pertemuan, tapi betapa kerapnya ingatan sahabat itu untuk mendoakan kita dalam setiap bingkisan doa mereka.




Istimewa seseorang sahabat bukan saja dilihat dari luaran, dari segi layanan dan perhatian, tapi betapa prihatin dan ambil beratnya mereka bila tidak bersama.Kadang-kadang dilihat pada masa kasar kita merasakan kita semakin jauh , tidak selalu bersama, terasa diabaikan, itu bukanlah ukuran. Bagi saya itu bukan ukuran kerana kadang2 saya juga pernah buat bebuat sedemikian ..atas sebab-sebab tertentu..hehe.. Bila mana kita dah terlalu menyayangi sahabat kita, kita sanggup bekorban untuk dia walaupun kdg2 banyak perkara-perkara yang dilihat kecil oleh mata mengaburi segala kebaikan seorang sahabat.. Dalam berkorban, ia tak perlukan pembalasan..Cukuplah kita mampu melihat dia bahagia dari jauh. Kita sentiasa boleh melihat senyumannya.Jauh dilubuk hati kita, kita sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk dia. Tapi kdg2 bila dah terlalu sayang kat sahabat, susah nak control perasaan. Kadang-kadang terlalu cepat sensitive, terasa hati, makan hati , cemburu..Sebab tu lah penting kita berukhwah dan berkasih sayang sesama manusia kerana Allah.




Segala-galanya indah andai dilakukan keranaNya. Terasa bahagia walaupun terluka. Terasa terubat walaupun sentiasa disakiti. Saya juga manusia biasa yang tidak sempurna, saya akui saya juga melalui saat-saat itu. So, let’s be positive and optimis dalam bersahabat.



Alhamdulillah, Allah menganugerahkan saya nikmat untuk terus bersahabat. Terima kasih sahabat-sahabat yang sudi menghulurkan tangan untuk bersahabat dengan saya..Saya menyayangi kalian semua. Menyayangi keranaNya..Semoga ukhwah yang terbina mendapat redhaNya dan berkekalan hingga ke hadiqatul jannah..Doa-doakan saya sama. Andai saya terleka, terlalai, jangan pernah tinggalkan saya..pimpinlah saya kembali untuk terus berada pada jalanNya.. Saya perlukan anda semua dan saya sangat menghargai persahabatan yang dihulur. Terimalah saya seadanya.Saya bukan sape2, saya adalah saya. Keikhlasan dan kejujuranmu sahabat yang ku harapkan. Seribu kemaafan dipohon seandainya pernah melukai hati samada melalui tutur kata mahupun tingkah laku sengaja atau tak sengaja.


Akhir kata, salam ukhwahfillah dr sy. Wassalam..



** Jom hayati lirik lagu Embun Hidayah by Hijjaz. (Dedikasi untuk semua sahabat).


Setitis embunan yang jernih
Di hujung dedaunan bersih
Kemilau warnanya bagaikan
Permata disuluh cahaya

Dinginnya menyentuh di jiwa
Menyingkap jendela hati
Itulah setitis hidayah
Membasahi gersang di jiwa

Nurnya bagaikan sinar mentari di hening pagi
Lembut dan dinginnya menusuk ke sanubari
Ia seumpama lentera di kamar diri
Terungkai segala kusut tertegak kebenaran

Tanpa mengira bangsa warna dan rupa
Tertebar petunjuk ke seluruh buana
Islamlah manusia walau di mana jua
Di timur barat selatan dan utara

Hitam putih dan kuning Islam bersaudara
Yang menyatukan semua hanya embun hidayah
Damai seluruh dunia aman alam semesta
Embun hidayah anugerah ALLAH

Hidayah hak milik Tuhan
Kurnia tiada tara
Meniti menerusi lidah Rasulullah
Zaman terus beralih
Musim terus berubah
Embun hidayah akan terus melimpah
Embun hidayah anugerah ALLAH

...^_^...

"Separation is the wound that can be healed, but the memory is the pleasure that nobody can steal.."

Dear Allah,

I don't know of all the challenges my friends are facing..
but YOU know everything.

I can hear their silence, YOU hear their plead..
I can see them laughing, YOU see their tears..
I can see when they give, YOU see what has been taken from them..
I can see their appearance, YOU see their scars in their soul..
I can experience their thier faith, YOU know their doubts..

So, please give them everything they need..bless them abundantly for all the times to come..
Please protect and guide them with your blessing..please give them strength and spirit if they feel lost and cannot go on..
Please take care of them for me because I know YOU loves them more than I can do..



Thank you Allah..
Thanks for giving me all of them..

To all my friends,

I'm terribly sorry. Sorry for everything..and thanks for everything ~~

Always pray for me . I'll keep pray and remember all of you in my prayer.. Only that I can share with you all everytime..I love all of you because of Him..^_^


Hold my hand - Maher Zain-

I hear the flower's kinda crying loud
The breeze's sound in sad
Oh no..
Tell me when did we become,
So cold and empty inside
Lost a way long time ago

Did we really turn out blind
We don't see that we keep hurting each other no
All we do is just fight

Now we share the same bright sun,
The same round moon
Why don't we share the same love
Tell me why not
Life is shorter than most have thought

Hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what we have left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let's pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you

Children seem like they've lost their smile
On the new blooded playgrounds
Oh no...
How could we ignore
heartbreaking crying sounds
And we're still going on
Like nobody really cares
And we just stopped feeling all the pain because
Like it's a daily basic affair

No matter how far I might be
I'm always gonne be your neighbor
There's only one small planet where to be
So I'm always gonna be your neighbor
We cannot hide, we can't deny
That we're always gonna be neighbors

You're neighbor, my neighbor
We're neighbors,,

HOLD OUR HANDS..~~

Lilin kehidupan...


Alkisah :

Ada 4 lilin yang menyala, Sedikit demi sedikit habis meleleh.

Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka .Yang pertama berkata: "Aku adalah Damai." "Namun manusia tak mampu menjagaku: maka lebih baik aku mematikan diriku saja!" Demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.

Yang kedua berkata: "Aku adalah Iman." "Sayang aku tak berguna lagi." "Manusia tak mau mengenalku, untuk itulah tak ada gunanya aku tetap menyala." Begitu selesai bicara, tiupan angin memadamkannya.

Dengan sedih giliran Lilin ketiga bicara:"Aku adalah Cinta" "Tak mampu lagi aku untuk tetap menyala." "Manusia tidak lagi memandang dan mengganggapku berguna."

"Mereka saling membenci, bahkan membenci mereka yang mencintainya, membenci keluarganya." Tanpa menunggu waktu lama, maka matilah Lilin ketiga.

Tanpa terduga...

Seorang anak saat itu masuk ke dalam kamar, dan melihat ketiga Lilin telah padam. Karena takut akan kegelapan itu, ia berkata: "Eh apa yang terjadi?? Kalian harus tetap menyala, Aku takut akan kegelapan!"
Lalu ia mengangis tersedu-sedu.

Lalu dengan terharu Lilin keempat berkata:

Jangan takut, Janganlah menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga Lilin lainnya:

" Akulah H A R A P A N "

Dengan mata bersinar, sang anak mengambil Lilin Harapan, lalu menyalakan kembali ketiga Lilin lainnya.

Apa yang tidak pernah mati hanyalah H A R A P AN. yang ada dalam hati kita...semoga kita dapat menjadi alat, seperti sang anak tersebut, yang dalam situasi apapun mampu menghidupkan kembali Iman, Damai, Cinta dengan Harapan-Nya... 

Letakkan Harapan pada penciptaMu bukan pada ciptaanNya..Sesungguhnya Allah itu tidak pernah mengecewakan harapan hamba-hambaNya yang benar-benar berharap padaNya..

~ keep hope alive ~

Search This Blog

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.