Bila Hati Berkata-kata...


Hari demi hari..
Langkah seakan terhenti seketika..
Badan lemah longlai.
Tak bermaya..hilang semangat..
Hilang tujuan..hilang segala-galanya..
Apa yang dinampak hanyalah kesuraman..
Persoalan yang sering menerpa..
Masih bergunakah diri ini?

Meniti hari- hari yang tanpa makna..
Hati yang kosong minta diisi..
Apakan daya, langkah masih longlai untuk mencari..
Mencari secebis cahaya untuk menggilap kembali..
Mencari pelangi yang indah untuk memaknakan kembali…
Namun, sering dalam pencarian, langkah itu hilang arah..
Kerunsingan untuk mencari jalan pulang makin menebal..
adakah mampu untuk temui jalan pulang itu?
Mungkinkah menjumpai jalan yang baru yang lebih bermakna?

Semua itu masih belum terjawab..
Bilakan terjawab.?
Hanya waktu yang menentukan segala-galanya..
.
Hanya berbekal iman senipis rambut menemani..
Hari- hari yang kian pudar..
Semoga dapat temui sinar disebalik kepudaran itu..
Agar mentari hidup ini kian bersinar kembali..
Untuk menghabiskan sisa-sisa kehidupan..
Demi meraih cinta dan redhaNya..

Kadang-kadang terasa tewas..
Hingga terduduk dan menangis sendiri..
Namun tiada yang bisa memahami..
Tiada yang mampu memghilangkan kegelisahan itu..
Dikelilingi teman-teman seolah-olah terasa sendirian..
Jiwa dan minda melayang entah kemana..
Dek kerana khusyuknya hati untuk mencari..
Mencari sesuatu yang sering didamba..
Dan mungkin mencari sesuatu yang telag hilang..



Oh diri..
Kemana menghilangnya kau?
Betapa lemahnya hati dan jiwa..
Sedikit cobaan mampu menggoyahkan
Iman yang pernah bertapak kukuh dijiwa..
Ya Allah, Kau temukanku dengan apa yang ku cari selama ini..
Kebahagiaanku bila ku tahu Kau meredhaiku..
dan Kau masih menyayangiku tatkala semua insan meminggirku..



Ya Allah, tatkala aku kesedihan,
Ku jadikan Kau tempat untuk bergantung harap
Dan pengubat hati yang duka..
Jangan Kau pernah tinggalkanku keseorangan
Dalam meniti hari-hari yang penuh misteri..
Semoga diriku sentiasa dalam redha dan rahmatMu..




Rahmat dan nikmat


Assalamualaikum w.b.t..
Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahuakbar..




Kali ini mahu berkongsi satu hadis yang saya rasakan agak terkesan. Ayuh muhasanah seketika.

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:

"Seseorang tidak akan dimasukkan ke syurga dengan sebab amalannya". Sahabat bertanya: "walaupun kamu, ya Rasulullah?" jawab Rasulullah SAW: " Walaupun saya, melainkan dengan limpahan rahmat Allah SWT kepadaku."

(Riwayat al-Bukhari)

Apa yang kita faham dari hadis diatas?



Hrmm…


Kita akan masuk syurga bukan kerana banyak dan hebatnye amalan kita tapi kerana rahmaNya. Walau banyak mana pun amalan yang kita kerjakan, belum tentu layak untuk menginjakkan kaki ke syurgaNya.. Betapa susahnye untuk menempahkan diri untuk ke syurga.Sama-samalah berusaha untuk ikhlas dalam beribadah padaNya mudah mudahan kita sentiasa dilimpahkan dengan rahmat, innayah dan kasih sayangNya buat diri kita. Semoga redhaNya sentiasa bersama kita. Jangan terlalu berbangga dengan amalan yang kita lakukan. Lakukan dengan seikhlas yang mungkin, semata-mata keranaNya..Ye, beribadah hanya keranaNya, tiada tujuan lain.


Dalam apa jua yang kita lakukan, bukan kerana banyaknya dan hebatnya usaha kita yang menyebabkan kita berjaya dan bahagia. Segala-galanya datang dariNya. Jangan terlalu berbangga dan merasa gah dengan kelebihan dan kehebatan yang dipinjamkan olehNya pada kita, kerana itu adalah ujian. Kelak pasti kita kan disoal bagaimana kita menggunakan segala nikmatNya..



Dalam menghadirkan keikhlasan dan kecintaan padaNya dalam beribadah bukan perkara yang mudah, dan ianya memerlukan mujahadah yang tinggi, memerlukan pada jiwa yang tenang dan penuh kehambaan. Rabiatul Adawiyah, salah seorang mujahidah yang mencintai Allah melebihi segala-galanya pernah bermunajat pada Allah :



“Tuhanku, sekiranya aku beribadah kepada-Mu karena takut neraka-Mu, biarlah diriku terbakar api jahanam. Dan sekiranya aku beribadah kepada-u karena mengharap surga-Mu, jauhkan aku darinya. Tapi, sekiranya aku beribadah kepada-Mu hanya semata cinta kepada-Mu, Tuhanku, janganlah Kauhalangi aku melihat keindahan-Mu yang abadi ".


Subhanallah..Maha Suci Allah..Dia yang memiliki segala-galanya.Dia yang mengetahui segala-galanya. Dialah pencipta langit dan bumi.



Siapalah kita tanpa rahmatNya..? Betapa besar rahmatNya buat kita, terasa diri terlalu kerdil tatkala dilimpahkan segala nikmat buat diri .Selalunya kita kadang-kadang terlupa untuk bersyukur. Paling mudah sebagai tanda bersyukur megucapkan Alhamdulillah..itupun kadang-kadang tersa berat. Kebiasaannya terkeluar perkataan lain dulu sebelum mengucapkan Alhamdulillah..



Apabila menerima sesuatu yang baik, perkataan ok atau bolehla mendahului perkataan alhamdulilah. Apabila ditanya sihatkah hari ini, kita pasti terus menjawab sihat mendahului ucapan Alhamdulillah..itu fenomena biasa berlaku pada diri kita dan saya..Mungkin kita kata ucap dalam hati, baguslah kalau macam tu.Macammane bagi yang terlalu berat tuk ucap Alhamdulillah..Mungkin merasakan itu hanyalah perkataan dalam bahasa Arab. Tapi ucapan itu terlalu besar bagi Nya. Ucapan penghargaan dan kesyukuran seorang hamba buat sang Pencipta..


Sebagaimana dalam Al-Qur’an, Allah menjanjikan akan menambah nikmat bagi mereka yang bersyukur.

Dan (ingatlah) tatakala Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras". (Surah Ibrahim ayat 7)

Jom sama-sama menanamkan rasa Qana’ah dalam diri. Bersyukur dengan apa yang ada. Bersyukur sentiasa..





Say Alhamdulillah, Thank you Allah..for everything.~

Walllahua’lam..
*peringatan buat diriku terutamanya..(^_^)


Tanpa-Mu




Resah dan gelisah ku rasa
Hidup penuh pancaroba
Roda masa pantas berputar
Menduga iman di dada

Daku yang lena dan terleka
Tenggelam di lautan dunia
Kabur pandangan mataku
Pada nikmat yang menggunung

Mendustakan kurniaanMu
Tiba murkamu menghukum
Keangkuhanku kian hancur
Lantas ku jatuh dan tersungkur

TanpaMu kasih ..Ya Allah
Ku tak berdaya..Ku terpedaya
Hilang punca dan arah ..Pada helah dusta dunia
Hanyut alpa di arus bergelora

Kasih ..Ya Allah
Daku derita ...Tangisku hiba
Lemah dalam sengsara ..Dan mengalir air mata
Jiwa dan tubuh kepedihan
Terseksa, terhukum
Menanggung kifarah dariMu

Telah ku lalui semalam
Jalanan kelam dan suram
Lampaui batasan insan
KeagunganMu kulupakan

Rahmat dariMu kudambakan
KeampunanMu kupohonkan
Tuhan, ku tak berdaya
Tempuh segala

Tanpa kasihMu....

Hatiku ini merindu
Sinar cintaMu Yang Agung
Pasrah merayu redhaMu
Ampuni dosa-dosaku

Rahmat dariMu ku dambakan
KeampunanMu ku pohonkan.


~Inteam- TanpaMu`~






Damba Kasih



Semakin jauh ku dari-Mu
Semakin dekat pula Kau menghampiri daku
Ya Tuhan Yang Maha Pengasih
Siapalah diriku di pandangan-Mu..?

Semakin cuba ku dekati
Semakin kuat pula Kau mendugai aku
Ya Tuhan Yang Maha Sempurna
Kerdilnya diriku di hadapan-Mu


Bagaimanakah nantinya tika berhadapan dengan-Mu
Sudikah Kau menerima hamba-Mu yang hina ini
Ya Allah Kau Maha Pengampun ..

Di bayangan mentari aku kealpaan
Dusta dunia penuh kepura-puraan
Di kala dini hari aku kepasrahan
Mendamba jernih embun kasih sayang-Mu Ya Tuhan

Andainya dihitung amalanku
Belum pasti dapat ku hampiri gerbang syurga-Mu
Ya Tuhan Yang Maha Pemurah
Hindari diriku dari siksa-Mu…

Ya Allah..
Kasih sayang-Mu Tuhan
Itu yang ku dambakan
Dengan rahmat-Mu ampunilah diriku..

* modified from lirik damba kasih-inteam



Ya Allah...,
Kau ampunilah segala dosa aku, kedua ibu bapaku, adik beradikku, ahli keluargaku, guru-guruku , sahabat-sahabatku dan semua yang memohon ampun dariMu.
Terimalah kami sebagai hambaMu dan terimalah segala amal ibadah kami.

Ya Allah...,
Kau tuntunlah kami dalam menggapai redhaMu..
Tetapkanlah hati-hati kami pada jalanMu..
bantulah kami untuk ikhlas dan istiqamah dalam menghadapi kehidupan yang penuh pancaroba ini..

Amin Ya Robb.....




Sabda rasulullah s.a.w :

"Ya Allah, jauhkanlah antara diriku dengan dosa-dosa sepertimana Engkau jauhkan antara timur dan barat. Ya Allah, bersihkanlah diriku dari dosa-dosa seperti mana bersihnya pakaian yang putih daripada kekotoran. Ya Allah, sucikanlah dosa-dosaku dengan air, salju dan air yang sejuk."
(Daripada Abu Hurairah, Riwayat Bukhari & Muslim)

Salam Hijrah


Dengan kalam bismillahirrahmanirrahim pembuka bicara..

Alhamdulillah..

Kini tahun sudah bertukar..Sudah pun melangkah masuk ke tahun 1432H..
Tahun sudah berganti..Hari-hari yang menanti penuh misteri..Bagaimana pula dengan diri?

Dimanakah diri ini berada? Pada tahap mana? Adakah sudah berasa selesa dengan keadaan diri hari ini? Tepuk dada, tanya iman..

Bila berganti tahun Islam, atau lebih dikenali dengan ma’al Hijrah, sudah pasti ramai antara kita memasang azam dan tekad untuk berubah kearah yang lebih baik dari sebelum-belumnya baik dari segala aspek. Dengan erti kata lain BERHIJRAH..~

H.I.J.R.A.H..?

Apa yang kita faham tentang hijrah? Menyebutnya mungkin semudah ABC tapi pelaksanaannya bagaimana? Hijrah boleh didefinisikan dalam pelbagai sudut. Peristiwa Ma’al Hijrah ini dikaitkan dengan peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W dari Mekkah ke Madinah bersama-sama para sahabat. Kalau dilihat, kenapa Nabi berhijrah? Sanggup meninggalkan kampung halaman baginda dan para pengikutnya sanggup meninggalkan segala kemewahan, harta malahan isteri dan anak-anak semata-semata untuk berhijrah bersama-sama dengan Nabi. Hal ini kerana ketika itu di Mekkah, dakwah yang dibawa oleh baginda mendapat tentangan yang hebat dari kaum musyrkin dan baginda merasakan perlu berhijrah demi menyelamatkan syiar Islam yang dibawa dan akhirnya menerima pelawaan kaum Ansar untuk berhijrah ke Madinah setelah perjanjian aqabah termeterai. Sebelum itu, Rasulullah telah pegi ke negara-negara lain untuk menyebarkan dakwah Islam.

Daripada kisah penghijrahan Rasulullah dan para sahabat, jelas disini menunjukkan yang kita perlu berhijrah untuk menyelamatkan kesucian Aqidah Islam. Bila mana di sesuatu tempat itu boleh mengugat keimanan dan aqidah kita, kita wajar untuk meninggalkan tempat itu untuk tujuan memelihara kesucian Aqidah kita. Sepetimana kisah 7 pemuda al khahfi.Mereka sanggup masuk kedalam gua untuk menyelamatkan aqidah dari pemerintah yang zalim ketika itu.

Melihat pada keadaan kita hari ini dengan pelbagai ancaman dan hedonisme, bolehkah kita menggunapakai apa yang telah dibuat oleh baginda Rasulullah s.a.w.? Sedangkan negara kita sendiri bukanlah negara Islam sepenuhnya. Mahu berhijrah kemana? Mungkin berpindah dari sesuatu tempat tinggal ke tempat lain yang lebih harmoni boleh berlaku.

So, bagaimana konsep hijrah yang anda faham?

Bagi saya, hijrah terdekat yang boleh kita lakukan ialah berusaha untuk mengislahkan diri kearah yang lebih baik.Berhijrah kearah yang lebih baik untuk mencari redhaNya.Berubah dan mengubah diri kearah kebaikan semata-mata keranaNya, jika sebelum ini kurang baik, berusaha untuk menjadi baik, jika sudah baik, berusaha untuk menjadi lebih baik. Sentiasa membuat lonjakan dalam diri.keluar dari comfort zone.

Memang tidak dinafikan berubah @ berhijrah kearah kebaikan itu sukar.dan ia memerlukan mujahadah yang tinggi dalam diri kita. Jika kita berniat untuk melakukan perubahan yang lebih baik dalam diri, teruskan dengan niat baik itu kerana itu adalah satu petunjukNya buat kita. Bersyukurlah dengan setiap hidayah yang datang kerana ianya mungkin datang hanya sekali. Bila terdetik, teruslah untuk berusaha kearah itu. Ramai antara kita diberi petunjuk, tapi hanya orang yang betul-betul terpilih diberikan taufik untuk beramal. Hidayah boleh datang dalam 2 bentuk iaitu petunjuk dan taufiq. Beruntunglah mereka yang mendapat kedua-duanya.Carilah petunjukNya mudah mudahan kita diberi taufiqNya..ayuh bersama-sama mencari hidayahNya dalam menggapai keredhaanNya..InsyaAllah..~

Akhir kata dari saya, salam Ma’al Hijrah 1432H.Selamat melangkah ke tahun baru dengan azam dan niat yang baru, bersih dan lurus mudah-mudahan kita sentiasa dalam redhaNya. Mari kita sama-sama berusaha untuk lebih mendekatkan diri padaNya. Semoga kita diberikan kekuatan untuk mentaati segala perintahNya dan diberi kekuatan untuk meninggalkan segala yang dilarangNya. Hijrah menuju Allah.. Salam mujahadah buat semua. kullu 'amun wa entum ilallahi aqrab..

**Renungan bagi yang ingin berhijrah :

Sesiapa yang memasang azam untuk berhijrah dia telah mendpat pahala sebagaimana sabda Rasulullah saw :

“ Sesiapa yang berniat untuk melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya maka dituliskan untuknya satu hasanah ( kebaikan ). Dan sesiapa yang berniat untuk melakukan kebaikan kemudian dia melakukannya maka ditulis untuknya sepuluh kebaikan sehingga tujuh ratus kali ganda.” ( Riwayat Imam Muslim)

Alangkah ruginya kita sekiranya tidak memanfaatkan kelebihan yang Allah SWT sediakan untuk kita. Hanya berniat untuk berubah pun telah diberi pahala. Bila dilaksanakan, digandakan pula sepuluh kali ganda atau seberapa banyak ganjaran yang dikehendaki oleh Allah SWT. Jangan abaikan kasih sayang dan rahmat Allah SWT ini.
.......................................................................................................

Nabi saw : “Orang yang melakukan hijrah yang sebenar ialah yang meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah”. (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)
.......................................................................................................

Dan orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak Kami, sesungguhnya Kami pimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya(pertolongan dan bantuan) Allah beserta orang yang berusaha membaiki amalannya."-Al-Ankabut:69
.......................................................................................................
Dari Amirul mu'minin Omar ibn Al Khattab Dari Hafs telah berkata: " Aku Dengar Rasulullah Sallallahualaihi Wasallam bersabda: " Setiap Perbuatan disertai dengan niat dan setiap orang apa yang ia niatkan. Barangsiapa berhijrah kerana Allah dan Rasulnya, maka hijrahnya kerana Allah dan RasulNya,barangsiapa yang berhijrah kerana dunia atau kerana perempuan yang akan dikahwininya maka hijrahnya pada yang ia hijrahkan".
Hadith ini diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim
......................................................................................................
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(2:218)
......................................................................................................
Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(An-Nisaa:100)
......................................................................................................
Maka adalah pindahnya itu kepada (apa) yang berpindah ia kepadanya. Dan bicarakan pekerjaan(pindah) ini dan kepadaNya(Allah) jua kembali segala Akuan. Maka fahamkan olehmu dengan sebenar-benar faham. Dan sejahteralah atas orang yang mengikut petunjuk - Ibni Athoillah-

wallahua'alam..~

Untuk kamooo..^_^

Post kali ini saya tujukan khas untuk kamoo..;)

Semua senyuman untuk kamoo..^_^















kalau saya tak leh nak senyum kat kamoo hari-hari ..tgklah dalam blog sy nie.





saya mintak maaf kamoo kalau ada salah silap..i'm sorry to make u hurt.~


colour ur life~ There is always have His blessing 4 every single sickness..^_^

La takhof wala tahzaan.innaallaha ma'ana..~~

siapa kamoo..?

kamoo adalah seorang sahabat ..

sahabat yg sy sayangi..

thanks 4 being part of my life..

syukran sahabat..^_^

**if u think u r 'kamoo' , that's u r..special i dedicated 4 u.

Coret-coret pagi Jumaat






Assalamualaikum..

Salam Jumaat yang mulia..

Alhamdulillah..Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Semester 3 bakal melabuhkan tirai. Pejam celik- pejam celik sudah nak berganti tahun. Masa berlalu begitu pantas. Kadang-kadang kerana masa yang sentiasa bergerak menyebabkan ramai manusia ditinggalkan dan terleka dek kerana setianya jarum jam bergerak. Masa juga banyak mengubah manusia dan keadaan. Masa juga ubat yang paling mujarab untuk mengubat kekecewaan, kegagalan dan kesakitan. Masa juga yang dapat menilai erti sebuah kehidupan.. Yang lebih tepat masa itu emas.Masa ibarat pedang ..Masa dan waktu..



Disaat musim berubah, masa yang sentiasa bergerak dan manusia sentiasa berubah, hanya Dia yang kekal.. Dia ialah Tuhan Yang Maha Kekal. Tiada awal dan tiada akhirnya. Dan hidayah-Nya juga akan sentiasa dilimpahkan tatkala segala isi dunia terus berubah..Siapalah kita tanpa hidayah dan kasih sayangNya,,?? Kita bukan siapa-siapa. Kita sebenarnya tak punyai apa-apa malahan nak memiliki siapa-siapa dalam hidup kita sekalipun. Sebab kita hanyalah hamba.


Pelbagai pengalaman, suke dan duka, manis dan pahit yang silih berganti sentiasa mewarnai hidup manusia. Bagi sesetengah insane, pengalaman telah mematangkan diri dan banyak mengajar hakikat kehidupan . bagi saya, segala pengalaman amat berharga walaupun kadang-kadang pengalaman itu cukup menyakitkan dan kalau boleh malas untuk dikenang-kenang. Itulah kehidupan. Sentiasa diwarnai dengan pelbagai dugaan dan ujian sebagai tarbiyah dariNya tanda kasihNya pada kita. Kehidupan adalah seperti apa yang kita fikirkan. Kehidupan membawa tafsiran yang pelbagai bagi setiap manusia. Sebagaimana tecatat dalam Al-Qur’an kehidupan didunia ini hanyalah satu permainan dan senda gurau.


Kehidupan didunia ini hanyalah sementara. Hanyalah sebagai tempat persinggahan. Kita sedang melayari bahtera kehidupan yang kita tidak pasti bila akan berlabuhnya dan dimana destinasi pelabuhan terakhir kita. Masih jauh atau dekatkah pelayaran kita? Sebagai pelayar yang bijaksana semestinya mereka akan memanfaatkan setiap pelabuhan yang disinggah dengan sentiasa mempersiapkan dengan bekalan-bekalan untuk dibawa bersama kerana mereka tidak pasti berapa jauhkah lagi pelayaran mereka ke pelabuhan berikutnya. So, grab the opportunity in front of our eye. Begitulah juga kehidupan kita sebagai manusia. Sedang menjalani kehidupan didunia yang sementara. Bila tibe saat dan waktu yang ditetapkan, kita pasti dijemput kembali menghadapNya. Andai hari ini, atau esok, bersediakah kita?? Justeru itu, jom kita sama membaiki diri , reflex yang mane dah tak betul dan same-sama berlumba-lumba kearah kebaikan..Fastabiqu khairat...~

Dalam kehidupan kita sebagai manusia tidak lari dari bergaul dan berinteraksi sesama manusia.. Lebih sesuai saya panggil berkawan..berteman..besahabat dan bersaudara.. Berbeza kah semua itu? Ape apa pun, setiap manusia itu bersaudara. Menjadi kewajipan kita untuk menjalinkan hubungan persaudaraan dengan semua umat manusia.Lebih-lebih lagi saudara seislam..satu akidah yang sama.. Menjalinkan Ukhwah islamiyah, ukhwah yang bertunjangkan akidah Islamiyah.Berukhwah..bersahabat adalah nikmat Allah yang sangat istimewa buat kita..




Hakikatnya, kita tak mampu untuk hidup seorang diri. Jadi lone ranger. Kerana memang fitrah manusia itu berpasang-pasangan. Memerlukan teman.Terasa kekosongan dan kesepian sekiranya kita tiada seorang teman pun.Mungkin kita boleh meneuskan hidup dalam keadaan begitu, tapi jauh disudut hati, kita akan selalu rase terasing dan tersisih. Kadang-kadang hidup sorang-sorang itu bagus untuk satu waktu yang singkat.., tapi lagi bagus andai kita berpeluang untuk berteman, andai ada tangan yang menghulurkan pesahabatan, terimalah mereka seadanya. Terasa nikmat bila kita betul-betul menghayati nilai persahabatan yang dibina. Walau siapa pun yang singgah, yang hadir dalam hidup kita, terimalah dan hargailah mereka kerana manusia diciptakan tidak sama..baik dari segi fizikal mahupun sifat. Setiap manusia memiliki keistimewaan tesendiri. Apa yang palin penting dalam sesebuah persahabatan or ukhwah ialah kejujuran, keikhlasan , kepecayaan dan toleransi. Dalam tahapan ukhwah dalam islam yang paling bawah ialah berlapang dada. Elakkan prasangka dalam sesebuah persahabatan. Tahapan yang paling tinggi ialah menyayangi dan mencintai sahabat sebagaimana diri sendiri.


Bak kata seorang sahabat , Srikandiumar93-“ anggaplah ana adalah enti, enti adalah ana”-.kita adalah satu ruh dalam satu jasad. Bagi saya, berukhwah itu memang satu nikmat yang sangat bernilai. Ianya tak mampu dibeli dengan wang ringgit..Kita tak mampu membeli hati dan kasih sayang seorang manusia. So, apa yang mengikat antara hati-hati sahabat? ..DOA.. Doalah menjadi penghubung antara kita dengan Rabb dan dengan doa juga Dia mempertautkan hati-hati manusia dalam berukhwah. Seandainya kita inginkan perkara kebaikan, InsyaAllah, Dia pasti akan mempertemukan kita dengan sahabat yang sama-sama nak kearah itu..Ada yang berpendapat, sahabat sejati tak perlu dicari, ianya akan datang dengan sendiri. Betul juga tu..Apa pun yang menentukan nilai ukhwah seseorang tu bukan manis pada tutur kata, bukan kerapnya pertemuan, tapi betapa kerapnya ingatan sahabat itu untuk mendoakan kita dalam setiap bingkisan doa mereka.




Istimewa seseorang sahabat bukan saja dilihat dari luaran, dari segi layanan dan perhatian, tapi betapa prihatin dan ambil beratnya mereka bila tidak bersama.Kadang-kadang dilihat pada masa kasar kita merasakan kita semakin jauh , tidak selalu bersama, terasa diabaikan, itu bukanlah ukuran. Bagi saya itu bukan ukuran kerana kadang2 saya juga pernah buat bebuat sedemikian ..atas sebab-sebab tertentu..hehe.. Bila mana kita dah terlalu menyayangi sahabat kita, kita sanggup bekorban untuk dia walaupun kdg2 banyak perkara-perkara yang dilihat kecil oleh mata mengaburi segala kebaikan seorang sahabat.. Dalam berkorban, ia tak perlukan pembalasan..Cukuplah kita mampu melihat dia bahagia dari jauh. Kita sentiasa boleh melihat senyumannya.Jauh dilubuk hati kita, kita sentiasa mengharapkan yang terbaik untuk dia. Tapi kdg2 bila dah terlalu sayang kat sahabat, susah nak control perasaan. Kadang-kadang terlalu cepat sensitive, terasa hati, makan hati , cemburu..Sebab tu lah penting kita berukhwah dan berkasih sayang sesama manusia kerana Allah.




Segala-galanya indah andai dilakukan keranaNya. Terasa bahagia walaupun terluka. Terasa terubat walaupun sentiasa disakiti. Saya juga manusia biasa yang tidak sempurna, saya akui saya juga melalui saat-saat itu. So, let’s be positive and optimis dalam bersahabat.



Alhamdulillah, Allah menganugerahkan saya nikmat untuk terus bersahabat. Terima kasih sahabat-sahabat yang sudi menghulurkan tangan untuk bersahabat dengan saya..Saya menyayangi kalian semua. Menyayangi keranaNya..Semoga ukhwah yang terbina mendapat redhaNya dan berkekalan hingga ke hadiqatul jannah..Doa-doakan saya sama. Andai saya terleka, terlalai, jangan pernah tinggalkan saya..pimpinlah saya kembali untuk terus berada pada jalanNya.. Saya perlukan anda semua dan saya sangat menghargai persahabatan yang dihulur. Terimalah saya seadanya.Saya bukan sape2, saya adalah saya. Keikhlasan dan kejujuranmu sahabat yang ku harapkan. Seribu kemaafan dipohon seandainya pernah melukai hati samada melalui tutur kata mahupun tingkah laku sengaja atau tak sengaja.


Akhir kata, salam ukhwahfillah dr sy. Wassalam..



** Jom hayati lirik lagu Embun Hidayah by Hijjaz. (Dedikasi untuk semua sahabat).


Setitis embunan yang jernih
Di hujung dedaunan bersih
Kemilau warnanya bagaikan
Permata disuluh cahaya

Dinginnya menyentuh di jiwa
Menyingkap jendela hati
Itulah setitis hidayah
Membasahi gersang di jiwa

Nurnya bagaikan sinar mentari di hening pagi
Lembut dan dinginnya menusuk ke sanubari
Ia seumpama lentera di kamar diri
Terungkai segala kusut tertegak kebenaran

Tanpa mengira bangsa warna dan rupa
Tertebar petunjuk ke seluruh buana
Islamlah manusia walau di mana jua
Di timur barat selatan dan utara

Hitam putih dan kuning Islam bersaudara
Yang menyatukan semua hanya embun hidayah
Damai seluruh dunia aman alam semesta
Embun hidayah anugerah ALLAH

Hidayah hak milik Tuhan
Kurnia tiada tara
Meniti menerusi lidah Rasulullah
Zaman terus beralih
Musim terus berubah
Embun hidayah akan terus melimpah
Embun hidayah anugerah ALLAH

...^_^...

"Separation is the wound that can be healed, but the memory is the pleasure that nobody can steal.."

Dear Allah,

I don't know of all the challenges my friends are facing..
but YOU know everything.

I can hear their silence, YOU hear their plead..
I can see them laughing, YOU see their tears..
I can see when they give, YOU see what has been taken from them..
I can see their appearance, YOU see their scars in their soul..
I can experience their thier faith, YOU know their doubts..

So, please give them everything they need..bless them abundantly for all the times to come..
Please protect and guide them with your blessing..please give them strength and spirit if they feel lost and cannot go on..
Please take care of them for me because I know YOU loves them more than I can do..



Thank you Allah..
Thanks for giving me all of them..

To all my friends,

I'm terribly sorry. Sorry for everything..and thanks for everything ~~

Always pray for me . I'll keep pray and remember all of you in my prayer.. Only that I can share with you all everytime..I love all of you because of Him..^_^


Hold my hand - Maher Zain-

I hear the flower's kinda crying loud
The breeze's sound in sad
Oh no..
Tell me when did we become,
So cold and empty inside
Lost a way long time ago

Did we really turn out blind
We don't see that we keep hurting each other no
All we do is just fight

Now we share the same bright sun,
The same round moon
Why don't we share the same love
Tell me why not
Life is shorter than most have thought

Hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what we have left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let's pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you

Children seem like they've lost their smile
On the new blooded playgrounds
Oh no...
How could we ignore
heartbreaking crying sounds
And we're still going on
Like nobody really cares
And we just stopped feeling all the pain because
Like it's a daily basic affair

No matter how far I might be
I'm always gonne be your neighbor
There's only one small planet where to be
So I'm always gonna be your neighbor
We cannot hide, we can't deny
That we're always gonna be neighbors

You're neighbor, my neighbor
We're neighbors,,

HOLD OUR HANDS..~~

Lilin kehidupan...


Alkisah :

Ada 4 lilin yang menyala, Sedikit demi sedikit habis meleleh.

Suasana begitu sunyi sehingga terdengarlah percakapan mereka .Yang pertama berkata: "Aku adalah Damai." "Namun manusia tak mampu menjagaku: maka lebih baik aku mematikan diriku saja!" Demikianlah sedikit demi sedikit sang lilin padam.

Yang kedua berkata: "Aku adalah Iman." "Sayang aku tak berguna lagi." "Manusia tak mau mengenalku, untuk itulah tak ada gunanya aku tetap menyala." Begitu selesai bicara, tiupan angin memadamkannya.

Dengan sedih giliran Lilin ketiga bicara:"Aku adalah Cinta" "Tak mampu lagi aku untuk tetap menyala." "Manusia tidak lagi memandang dan mengganggapku berguna."

"Mereka saling membenci, bahkan membenci mereka yang mencintainya, membenci keluarganya." Tanpa menunggu waktu lama, maka matilah Lilin ketiga.

Tanpa terduga...

Seorang anak saat itu masuk ke dalam kamar, dan melihat ketiga Lilin telah padam. Karena takut akan kegelapan itu, ia berkata: "Eh apa yang terjadi?? Kalian harus tetap menyala, Aku takut akan kegelapan!"
Lalu ia mengangis tersedu-sedu.

Lalu dengan terharu Lilin keempat berkata:

Jangan takut, Janganlah menangis, selama aku masih ada dan menyala, kita tetap dapat selalu menyalakan ketiga Lilin lainnya:

" Akulah H A R A P A N "

Dengan mata bersinar, sang anak mengambil Lilin Harapan, lalu menyalakan kembali ketiga Lilin lainnya.

Apa yang tidak pernah mati hanyalah H A R A P AN. yang ada dalam hati kita...semoga kita dapat menjadi alat, seperti sang anak tersebut, yang dalam situasi apapun mampu menghidupkan kembali Iman, Damai, Cinta dengan Harapan-Nya... 

Letakkan Harapan pada penciptaMu bukan pada ciptaanNya..Sesungguhnya Allah itu tidak pernah mengecewakan harapan hamba-hambaNya yang benar-benar berharap padaNya..

~ keep hope alive ~

Sharing is caring..

Assalamualaikum..
Tiada apa yang mahu dikongsikan pada post kali nie..

sekadar melepaskan rindu pada blog yang sudah lame kuabaikan..hehe.
Kali ini saya sekadar ingin berkongsi kata-kata :

"..Memulakan langkah memang perit..,

bertatih..jatuh dan bangun semula,

kadang-kadang tanpa tangan yang menghulur bantuan,

terasa diri kembara sendirian..

mimpikan syurga idaman..sedangkan diri

tak tahan diuji..,kerdilnya diri bila menghitung keringat yang gugur..

titisan air mata mengalir kecewa..

rupe-rupenye masih punya sedikit cinta & kasih dipandu

untuk Rabbul Jalil..."


Semoga terus tsabat dalam perjuangan..Perjalanan yang masih panjang memerlukan berjuta-juta pengorbanan, keikhlasan dan kesabaran..~

salam ukhwah..salam mahabbah..salam perjuangan..(^_^)

Everything Belongs to Him..

sekadar gambar hiasan.~


Buatmu yang bergelar Hamba Allah,

Janganlah kau angkuh melaungkan...
Si dia kepunyaanmu...
Atau kau kepunyaan si dia ...
Kerana hakikatnya...
Kita tidak pernah memiliki sesiapa...
Walau sekeping hati seorang insan...

Tidakkah kau sedar...
Hukum alam menyatakan...
Menyintai tidak semestinya memiliki?...
Manusia pandai berpura...
Berlakon di pentas dunia...
Dan bertopeng menutup rahsia..
Tetapi hati...
Tidak pernah berdusta pada empunya...
Tentang perasaan yang bergolak di dalamnya...

Tidakkah kau sedar...
Mungkin si dia melafazkan...
Ungkapan cinta padamu...
Tetapi hati dan perasaannya...
Tidak pernah berniat begitu...
Dia hanya berselindung...
Di sebalik sejuta alasan...
Dan kau...
Begitu jujur dan setia menyintainya..
Sehingga terlupa..
Hukum alam menyatakan..
Menyintai tidak bermakna memiliki..

Sesungguhnya...
"Aku tidak pernah memiliki dirimu..."
"Dan kau jua tidak memiliki diriku."
Mengertilah...
Kita sebenarnya kepunyaan..
Yang Maha Esa...
Tiada sesiapa berhak memiliki diri kita...
Kecuali Dia...
Dia mengasihi hambaNya...
Dia memiliki hambaNya...
Dan ke pangkuan Dia kita akan dikembali......

p/s : hayati kata-kata diatas dalam konteks yang lebih luas. Cinta itu pelbagai. Cinta pada kekasih, pada ibu bapa, pada sahabat dan cinta pada kebendaan..Hanya Dia yang mampu mencampakkan segala rasa dalam hati-hati manusia..Besederhanalah dalam menyayangi dan membenci.

Segala yang kita miliki hari ini, segalanya milikNya.. Kenapa perlu bersedih andai yang pernah kita dipinjamkan untuk memilikinya bukan lagi untuk kita? Tak perlu mempertikaikan hukum alam..Tapi belajarlah menerima, memahami hakikat penciptaan sesuatu itu..Everythings belongs to Him..

Segala yang kita milIki semua milikNya..Mana milik kita..????

SATU AMANAH..


بسم الله الرحمن الرحيم

Ya Muqallibal qulub, Tsabbit qalbi ‘alaa tha’atik
Wahai Yang membolak-balikkan hati, palingkanlah hati ini pada ketaatan padaMU

Ya Muqallibal qulub, Tsabbit qalbi ‘alaa dinik
Wahai Yang membolak-balikkan hati, palingkanlah hati ini pada DinMU


SATU AMANAH- by Hijjaz


Dengan Bismillah ku bermula
Bingkisan hati buatmu teman
Yang dikasihi
Kita bersama dalam satu ikatan
Bermula episod hidup di dunia ini

Ku harap hanyalah di dunia
Dirahmati dan diredhai
Selamat sejahtera di Syurgawi

Oh Tuhan satukanlah
Hati kami dalam mencintai
Redha atas ujian diberi
Jauhkanlah kami
Dari rakus mengejar duniawi
Hidup mati biarlah untukMu
Harap dunia hanya di tangan
Bukannya di hati untuk dicintai

Kita dicipta sebagai khalifah
Bersama kita hidup untukNya
Kita dicipta di dunia fana
Ada amanah yang tersedia

“Oh Tuhan..
Kita laksana bersama
Amanah dariNya demi
Memburu cinta dan harapan”

Tuhan itu harus diutama
Dari segala kepentingan dunia
Bergandingan kita untuk
Memburu cintaNya
Oh cintaNya

Tuhan .. Kau satukanlah hati-hati
Memohon kasihMu oh Tuhan
Dalam mengharap redha
DariMu..

Hanya di dunia
Kita harapkan, kita dambakan
Selamat sejahtera, bahagia..

Salam Aidilfitri..


Allahu akbar..Allahu akbar.
la ilahailallah wallahu akbar..
Allahu akbar walillah ilham..

Alhamdulillah, di Malaysia kita dapat menyambut hari raya dengan aman dan mewahnya. Sangat banyak dan besar nikmat yang dilimpahkan untuk kita semua sehingga kita dapat mengecapi dan meraikan idilfitri tahun ini dengan aman dan sentosa tanpa apa-apa bencana sepertimana yang melanda Pakistan. Tapi dalam kita bersukaria dan bergelak ketawa, jangan dilupa pada yang kurang bernasib baik dan golongan yang memerlukan.. Apatah lagi sesekali fikir-fikirkan saudara seislam kita di Palestine sana. Nasib kanak-kanak Aqsar disana tidak sepeti kanak-kanak di Malaysia..sangat beruntung dan bertuah kita diberi nikmat menyambut aidilfitri di Malaysia.

Sempena hari raya ini, marilah sama-sama kita merenung sebuah hadith Nabi yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, berkaitan dengan konsep 'hari raya' yang lebih luas. Menurutnya, Nabi Muhammad saw. bersabda hari raya yang sebenarnya bagi orang beriman itu ada pada 5 keadaan:


1. Setiap hari ia berjalan dan bertemu seorang yang beriman serta ia tidak melakukan sebarang dosa, itu ialah hari raya baginya.

2. Hari keluarnya dari dunia dengan penuh keimanan dari tipu daya syaitan

3. Hari menyeberang Siratul Mustaqim dan terselamat dari bencana jatuh ke dalam api neraka

4. Hari kita masuk syurga dengan selamat dan terlepas dari api neraka

5. Hari ia menatap wajah Allah Ta'ala

Menurut Nabi Muhammad saw. Hari Raya bagi setiap orang beriman ada pada 5 ketika; iaitu setiap hari yang dia tidak melakukan sebarang dosa, saat meninggal dunia dalam husnul-khatimah, hari berjaya melintasi Siratul-Mustakim dan terselamat dari masuk ke neraka, masuk ke dalam syurga dan hari dia mengadap Allah Taala.

Sekiranya kita tidak melakukan sebarang dosa pada sesuatu hari, itu adalah hari raya bagi kita. Kalaulah kita berusaha sungguh-sungguh menghindarkan diri melakukan sebarang dosa dengan menjauhi larangan Allah serta mematuhi segala perintah Allah, hari itu adalah sebenarnya hari yang harus dirayakan.

Saat menghembuskan nafas terakhir dengan penuh keimanan dari tipu daya syaitan juga termasuk dalam 'hari raya' yang dimaksudkan oleh Nabi Muhammad saw. Saat sakratul-maut adalah masa yang paling genting bagi setiap individu. Kesakitannya yang amat sangat bukan saja menimpa jasad bahkan rohnya juga; seperti yang digambarkan oleh ulama kesakitannya lebih dahsyat daripada dipalu dengan 1000 pedang, atau digunting dengan beberapa gunting atau digergaji dengan beberapa gergaji. Malahan dikatakan saat sakrat adalah hari kiamat bagi si-mati.

Menurut Imam Ghazali kesusahan mati itu 3, pertama kesakitan sakrat, kedua kesusahan melihat kedatangan malaikatul-maut dengan mukanya yang amat bengis dan ketiga kesusahan jika dinampakkan tempat kediaman di neraka (jika ahli maksiat). Sudahlah tidak tertahan dengan kedahsyatan yang amat sangat, syaitan pula sibuk menangguk di air keruh. Di saat inilah dia menjalankan taktik dan strategi terakhir untuk menumpaskan kita. Hanya orang yang Allah tetapkan mati dalam husnul khatimah saja terlepas dari tipu dayanya. Berjayanya kita di saat ini barulah kita dapat menikmati hari raya sebenarnya. Namun alam perkuburan merupakan alam yang penuh dengan peristiwa-peristiwa dahsyat. Bagi orang mukmin, ia merupakan satu taman dari taman-taman syurga, sebaliknya bagi orang kafir, alam barzakh adalah satu pintu dari pintu neraka.

Hari Raya seterusnya adalah hari kita berjaya melepasi api neraka selepas merentas Titian Siratul Mustaqim. Sebelum menyeberang jambatan yang direntang di atas kawah neraka, setiap individu disoal dan ditimbang amalan baik dan jahatnya. Selesai dari segala perhitungan tersebut barulah diperintah meniti Titian yang sangat tajam dan sangat halus ini. Orang yang mengikut jalan lurus semasa di dunia selamat menyeberang dengan kelajuan yang pantas. Malangnya mereka yang menyeleweng dari jalan lurus di dunia gagal dan jatuh ke dalam api neraka. Bayangkan betapa dahsyat dan ngerinya berada di jambatan yang di bawahnya terdapat lautan api yang sentiasa mengait sesiapa saja yang berdosa. Andainya terlepas dari tercebur ke neraka, barulah boleh kita berhari raya.

Hari kita masuk syurga adalah hari raya seterusnya bagi orang beriman. Terlepasnya dari neraka bermakna kita akan dimasukkan ke dalam syurga yang penuh dengan kenikmatan dan kelazatan. Syurga adalah tempat manusia pilihan. Penghuni-penguni syurga dengan muka yang berseri-seri diberikan kerajaan yang sangat luas dengan mahligai yang besar serta menikmati pelbagai juadah yang lazat-lazat. Pendeknya mereka beroleh segala kelazatan dan terhindar dari segala seksa. Inilah sebenarnya hari raya bagi orang mukmin.

Hari raya yang paling meggembirakan orang beriman ialah di saat memandang wajah Agung Ilahi. Inilah kenikmatan yang paling agung dan lazat sehingga terlupa kelazatan dan kenikmatan syurga. Ia merupakan puncak atau klimaks kenikmatan orang beriman.

Memandangkan kita belum pun menempuh saat-saat di atas, sepatutnya kita berasa cemas dan berwaspada. Dalam masa kita bersuka ria menyambut hariraya ini, lintaskanlah di hati sanubari kita bahawa hari raya sebenarnya belum kita tempuhi lagi. Amat jauh terpesongnya budaya kita yang menyambut hariraya dengan maksiat seperti hiburan, nyanyian, tarian dan pelbagai kegilaan yang melupakan kita akan hari raya sebenarnya. Hari Raya Idilfitri hanya satu gambaran atau tamsilan bagi kita merenung bahawa Allah akan membalas dengan ganjaran baik jika berjaya melepasi rintangan hawa nafsu dan mengendalikan hidup mengikut cara yang Allah redhai.

Mudah-mudahan hariraya yang kita hadapi ini tidak berakhir di sini saja, sama-samalah kita berdoa semoga ia berterusan sehinggalah kita berjaya melepasi sakratul-maut, titian siratul-mustaqim, menjadi penghuni syurga dan akhirnya mengadap zat Allah Taala di syurga kelak.
Amin..


Dikesempatan ini, saya ingin mengucapkan :

SELAMAT MENYAMBUT HARIRAYA AIDILFITRI
Taqabbalallahu minna wa minkum,
shiyamana wa shiyamakum,
minal 'aidin wan faizin
Mohon maaf zahir dan batin

Salam Aidilfitri..
Salam Lebaran..
Salam Syawal..
Salam kemenangan..
salam kemaafan dan
salam ukhwah…

Sambutlah aidilfitri denagn penuh kesyukuran dan pengertian. Moga segala ibadah yang kita lakukan sepanjang Ramadhan diterima dan dipandang oleh Allah S.W.T. semoga madrasah Ramadhan dapat mendidik jiwa-jiwa kita untuk terus bertaqarub padaNya.

Salam Aidilfitri daripada saya,
NURUL AIDA BINTI MOHD JAFRY

Ucapan ditujukan buat,

Semua yang mengenali diri ini terutama pengunjung blog ini dan seluruh umat Islam yang merayakan aidilfitri.

>>> Seluruh ahli keluarga..
>>> Cikgu-cikgu yang pernah mengajar saya ( TADIKA, PASTI, SK Kijal, SK Pusat Kemaman & SMK Rusila )
>>> Semua pensyarah ( PASUM & UMK)
>>> Sahabat-sahabat yang disayangi sekalian ( terutama buat student ex- 5Sn '07' SMKR, Budak PASUM 08/09 esp all student S3, rakan-rakan APIDS 08/09 & senior n junior UM n UMK dan buat kawan2 seangkatan SBH esp Zinnirah Clear)
>>> Ex-Murabbiyah sy, Kak Zaimie, Kak Hajar n Kak Syahid n semua akhwat2 terutama my ex halaqahmate,( Aini, Syakinah, wanie dan ika.)
>>> To my sifu, Kak Maya n kak Sara
>>> tidak lupe jugak buat roomate tercinta, Farah, Syaf dan ila.
>>> lastly buat Pn Azrina bt ba'ai dan keluarga.(sy tau, dia tak bace pon. just wish lam blog.hehe. Sori!!)

wassalam..~~

Layakkah kita untuk aidilfitri.??

Muhasabah diri...

Tersentuh membaca artikel yang dipostkan oleh Hilal Asyraf..

Jemput baca..^_^

link : http://ms.langitilahi.com/edisi-ramadhan-10-kamu-tidak-layak-untuk-aidilfitri/#more-2923

Renung-renungkan.. Apa hakikat sebenar kehadiran Aidilfitri buat kita??

"Aidilfitri, adalah hadiah kepada mereka yang berjaya melayani hadiah Ramadhan dengan baik.."

"Barangsiapa yang tidak melayani, menghargai hadiah Ramadhan daripada Allah itu dengan baik, hakikatnya Aidilfitri bukanlah untuknya."

~ Hilal Asyraf ~

Fikir-fikirkan.. I'm trying to think and to analyse it.huhu...^_^

S.A.H.A.B.A.T KE SYURGA...



Islam sentiasa menasihatkan umatnya berhati-hati memilih sahabat bagi mengelak berkawan dengan mereka yang membawa kemungkaran.

Firman Allah yang bermaksud:
“Janganlah engkau mengikut orang yang sudah Kami lupakan hatinya untuk mengingati (berzikir) pada Kami dan ia suka mengikut hawa nafsunya.” (Surah Kahf, ayat 29)

Jika kita memilih sahabat yang terlalu cintakan dunia dan mementingkan hawa nafsunya, ia merugikan terutama apabila kita turut terpengaruh dengan sikapnya. Oleh itu, pilih sahabat yang membimbing ke arah hidup lebih baik mengikut syariat agama.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud:
“Seseorang menurut agama (aturan) kekasihnya, oleh sebab itu baiklah seseorang daripada kamu semua itu meneliti orang yang dikasihinya.”

Sifat perlu ada pada seseorang yang ingin kita jadikan sahabat bolehlah dicontohi daripada wasiat al-Qamah kepada anaknya.

Katanya: “Hai anakku, jika engkau perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka pilih yang mempunyai sifat jika engkau melayaninya ia suka melindungi, jika engkau bersahabat dengannya, ia akan menjadi hiasan bagi dirimu dan jika engkau dalam keadaan kekurangan nafkah, ia suka mencukupi keperluanmu.

“Pilih sahabat yang apabila engkau menghulurkan tanganmu untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu, jika ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, ia suka menghitung dan dianggapnya sangat berguna, sedangkan jika ia mengetahui keburukan dirimu lalu ia suka menutupinya.

“Pilih sahabat yang jika engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jika engkau diam, ia mulai menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan menimpa dirimu, ia suka membantu dan meringankan, ia suka membantu dan meringan kamu serta menghiburmu.

“Pilihlah sahabat yang jika engkau berkata, ia sukar membenarkan ucapanmu dan bukan selalu mempercayainya saja, jika engkau mengemukakan sesuatu persoalan berat, ia suka mengusahakannya, sedang jika engkau berselisih dengannya, ia suka sekali engkau berselisih dengannya, ia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.”

Saidina Ali menyatakan: “Sahabat yang sebenar-benarnya ialah orang yang di sampingmu. Ia suka membabitkan dirinya dalam bahaya demi untuk kesejahteraanmu.”

Saidina Ali membuktikan katanya dengan mengambil alih tempat tidur Rasulullah SAW ketika Baginda dan Saidina Abu Bakar merancang untuk berhijrah ke Madinah.

Walaupun Saidina Ali tahu risiko bakal dihadapinya kerana pemuda Quraisy bercadang menyerbu rumah Rasulullah SAW dan membunuh Baginda, Saidina Ali sanggup menghadapi bahaya itu semata-mata atas dasar kepentingan keselamatan sahabatnya.

Contoh persahabatan lain yang boleh diteladani ialah antara Saidina Abu Bakar dengan Rasulullah SAW. Saidina Abu Bakar sentiasa mempercayai dan mengiyakan apa yang Rasulullah SAW katakan.

Ketika Rasulullah SAW menceritakan perjalanan Israk dan Mikraj kepada orang Makkah, mereka tidak mempercayai cerita Rasulullah SAW, malah menuduh Baginda pembohong. Mereka berjumpa Saidina Abu Bakar untuk bertanya jika cerita itu benar atau sebaliknya.

Apabila Saidina Abu Bakar mendengar pertanyaan mereka, dengan tenang beliau bertanya: “Apakah benar Rasulullah SAW bercerita begitu”. Mereka menjawab ‘ya’. Maka tanpa ragu-ragu Saidina Abu Bakar menyatakan apa yang Rasulullah SAW katakan benar.

Sepanjang perjalanan dari Makkah ke Madinah, Saidina Abu Bakar sentiasa berada di depan dan di belakang Baginda SAW. Apabila Baginda bertanya hal ini, Saidina Abu Bakar menjawab:

“Aku berjalan di depanmu untuk memilih jalan yang baik selamat sementara aku berjalan di belakangmu untuk menjaga keselamatan daripada serangan musuh yang mengejarmu.”

Perhatikan nasihat Abu Sulaiman mengenai pentingnya memilih sahabat seperti yang dianjurkan Islam. Katanya: “Jangan sekali-kali engkau bersahabat melainkan salah satu daripada dua orang ini. Pertama, orang yang dapat engkau ajar bersahabat dalam urusan duniamu dengan jujur dan kedua, orang yang dijadikan sahabat itu dapat menambahkan kemanfaatan dirimu untuk akhiratmu.

Jika engkau suka bersahabat dengan orang yang selain dua orang ini, maka pastilah engkau memiliki kebodohan yang luar biasa besarnya.”








share from : facebook on Wanita Solehah Itu,Bidadari Syurga.

Perkongsian : Mencari Malam Lailatul Qadar

10 Malam Terakhir sudah menjengah.
Aug 31st, 2010 by Hilal Asyraf.


Yang menjadikan 10 malam terakhir Ramadhan kali ini amat dikejari adalah kewujudan Lailatul Qadr. Satu malam yang istimewanya melebihi 1000 bulan. Ia bukannya sama dengan seribu bulan. Tetapi jauh lebih baik lagi.

Allah SWT sendiri mengisytiharkan sedemikian dalam firmanNya:

“Sesungguhnya Kami menurunkannya di dalam malam Al-Qadr, dan adakah kau tahu apa itu Malam Al-Qadr? Malam Al-Qadr itu lebih baik dari sebulan bulan. Pada malam itu turunlah para malaikat, dan Ruh(Jibril) dengan izin Tuhan mereka untuk segala urusan. Sejahteralah malam itu sehingga terbitnya fajar” ayat 1-5.

Ini menyebabkan ramai yang teruja dengan Lailatul Qadr. Hendak ibadahnya dikira seakan-akan dia beribadah lebih dari 1000 bulan. Hendakkan dirinya terampun dan sebagainya.

Tetapi, bila dilihat-lihat kembali, seakan wujud satu lawak di dalam hal Lailatul Qadr orang kita.




Lailatul Qadr kamu, Lailatul Qadr aku

“Semalam Lailatul Qadr la”

“Eh, mana ada. Seingat aku dua hari lepas la”

“Ya Allah, sungguh, aku nampak tanda-tandanya”

“Mustahil lah. Dua hari lepas tu aku nampak tanda-tandanya, jelas sangat”

Mungkin ini antara perbualan yang anda akan dengari sekiranya anda kaki mendengar perbualan orang. Saya apabila mendengar perbualan ini dari rakan-rakan saya, saya hanya tersengih sahaja.

Boleh pula seorang kata lailatul qadr malam ini dan seorang lagi kata dua hari lepas. Mengapa ya?

Jawapannya mudah, seorang bangun qiamullail malam tadi, manakala seorang lagi bangun qiamullail dua hari lepas. Sedangkan pada dua hari lepas, yang berqiamullail hari ini tidak bangun, manakala pada hari ini, yang berqiamullail dua hari lepas tidak bangun.

Maka jadilah lailatul qadr kamu, dan lailatul qadr aku.

Masing-masing nak mengaku dirinya mendapat lailatul qadr, pada hari dia bangun.


Mencari, bukan menunggu

Rasulullah SAW dalam mengejar Lailatul Qadr telah menyatakan dengan jelas di dalam sabda baginda:

“Carilah Malam Al-Qadr itu pada malam ganjil ketika 10 malam terakhir” Hadith Sohih riwayat Bukhari.

Rasulullah SAW dengan terang dan jelas menyatakan: “Carilah”

Tiada perkataan ‘menanti’ atau ‘menunggu’ atau mana-mana yang sekaum dengannya.

Dan mencari ini adalah bukan dengan ‘menunggu’ petanda pelik-pelik seperti pokok sujud, langit terang, dan sebagainya. Mencari di sini adalah dengan kita bersungguh-sungguh mengisi 10 malam terakhir itu dengan ibadah kepada Allah SWT.


Hikmah disembunyikan Lailatul Qadr

Apakah hikmahnya Allah SWT menyembunyikan malam yang hebat penuh barakah ini? Yang Rasulullah SAW sabdakan sebagai:

“Barangsiapa yang mendirikan malam Al-Qadr dengan penuh keimanan dan berkira-kira, nescaya akan diampunkan buatnya segala dosanya” Hadith riwayat Bukhari.

Hikmahnya adalah tersembunyi di dalam ayat berikut:

“Adalah untuk melihat, di manakah antara kamu yang terbaik amalannya” Surah Al-Mulk ayat 2.

Lailatul Qadr bukanlah untuk mereka yang bermalas-malasan dan bermain-main dalam beribadah kepada Allah SWT. Bukan untuk mereka yang seakan-akan menanti durian runtuh sambil bergoyang kaki, menanti keampunan Allah dengan sambil lewa. Bukan dan bukan.

Lailatul Qadr adalah rezeki daripada Allah SWT yang diberikan hanya kepada mereka yang berusaha.

Anda bayangkan, bagi mereka yang mendirikan kesepuluh-sepuluh malam terakhir, apakah ada kemungkinan mereka akan terlepas Lailatul Qadr?

Semestinya tidak.

Tetapi untuk yang lip lap lip lap?

Banyak lompong untuk Lailatul Qadr bolos dari pelukan mereka.

Ternyata, Lailatul Qadr hanya untuk hamba Allah yang benar-benar bersungguh berusaha.


Jangan bermimpi hendak mendapatkan syurga dengan bermain-main

Dan perkara ini jelas menunjukkan kepada kita betapa perkara besar seperti keampunan Allah, rahmatNya, syurgaNya, malam yang lebih baik dari 1000 bulan, bukanlah perkara yang kita boleh dapat dengan bernasib baik seakan-akan bermain loteri.

Tiada orang akan mendapat syurga dengan bermain-main.

Semua mendapatkannya dengan kesungguhan.

Begitulah mahalnya Al-Qadr.

Tidakkah kita memahami?


Dan untuk mereka yang telah berusaha bersungguh-sungguh

“Ala, kalau sungguh-sungguh daripada awal, tapi mungkin nanti malam lailatul qadr tu tertidur ke, kan sia-sia juga”

Mungkin sebahagian kita bagi alasan begitu pula.
Tak mengapa. Terlepas pun tak mengapa kalau kita dah sungguh-sungguh dari awal. Pada saya, orang yang bersungguh-sungguh dari awal, dia nampak kenapa dia beribadah, kenapa dia bersungguh-sungguh. Dia menyembah Allah, mengharap redha Allah. Bukannya dia menyembah lailatul qadr, mengharap redha malam itu kepadanya.
Dan jangan kita pandang enteng rahmat Allah SWT kepada orang yang berusaha mendekati-Nya dengan bersungguh-sungguh. Saya tak pernah rasa, bahawa Allah SWT akan mesia-siakan hamba-hamba-Nya yang bersungguh-sungguh itu. Orang yang bersungguh-sungguh ini, pastinya Allah akan berikan yang terbaik untuk-Nya.
Kalau tak dapat lailatul qadr, tapi dapat redha Allah, dapat pengampunan Allah, bukankah itu sudah dikira kemenangan?
Kalau dapat lailatul qadr, tapi kemudian tetap jadi manusia ingkar, tak ikut peraturan yang Allah tetapkan, maka apakah yang besarnya? Pahala lebih dari 1000 bulan itu, kemungkinan akan susut dengan sikap suka mengumpat, dengan dosa-dosa, dengan menganiaya orang lain dan sebagainya. Dapat lailatul qadr, lepas tak bangun dah qiam pada malam-malam lain. Adakah itu kemenangan?
Sedangkan, kita semua faham bahawa bukanlah lailatul qadr itu yang memberikan pahala. Allah jugalah yang memberikan pahala kepada kita.

Penutup: Ramadhan masih belum berakhir

Ramadhan masih belum berakhir. 10 malam terakhir masih belum tamat.

Hidupnya kita lagi pada hari ini tanda Allah masih memberikan peluang kepada kita.

Maka sepatutnya kita tunjukkan kesyukuran kita dengan serius mempertingkatkan amalan.

Apakah kita tidak beriman dengan ayatNya?

“Sekiranya kamu bersyukur, maka Aku akan tambahkan(nikmat pemberianKu)” Surah Ibrahim ayat 7.

Jadi bergeraklah wahai hamba Allah.

Bergerak merembat segala peluang yang Dia wujudkan untuk kamu hambaNya.

Selagi waktu dan nyawa masih ada pada kita.
wallahu'lam...

Hari- Hari Terakhir..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Assalamualaikum..

Kembali berblog..


Alhamdulillah..setinggi2 syukur dirafatkan padaNya yang telah melimpahkan nikmat dan rahmat buat kita semua .Tanpa rahmat dan kasih sayangnya, siapalah kita??
Alhamdulillah..kita sudah berjaya melewati hampir sebulan bersama Ramadhan kareem..kini hanya tinggal beberapa hari saja lagi, lebih kurang 6 hari lagi dia bakal meninggalkan kita semua..kita pula bakal menanti kehadiran Syawal yang bakal melabuhkan tirainya..
Terasa masa itu bergerak terlalu pantas..tidak sedar yang kini sudah berada di penghujung Ramadhan..Terasa sayu dan sedih untuk berpisah dengan bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan keberkatan, bulan keampunan dan bulan kerahmatan..

Kini dengan berbaki lagi lebih kurang 6 hari,saya mengajak diri saya dan semua umat manusia supaya memanfaatkan dan meanggunakan setiap ruang dan peluang yang tinggal untuk terus melipatgandakan amal ibadah kita.Pada bulan Ramadhan, semua ibadah sunat yang dilakukan mendapat ganjaran yang berlipatkaliganda berbanding bulan-bulan biasa..Gunakan masa yang ada untuk memohon keampunan dan taubat dariNya supaya diampunkan dosa-dosa yang lalu dan yang akan datang.. Mudah-mudahan di akhir madrasah Ramadhan ini, kita berjaya mendidik diri untuk menjadi hamba-hamba yang bertaqwa..InsyaAllah..

Disini saya mengingatkan kembali dalil yang mensyariatkan untuk kita berpuasa :

“Wahai orang-orang yang beriman, puasa telah diwajibkan ke atas kamu sebagaimana ia telah diwajibkan ke atas generasi sebelum kamu, mudah-mudahan (dengan puasa itu) kamu bertaqwa” [al-Baqarah 2: 183]

T.A.Q.W.A..?..ittaqullah..

Apa itu taqwa sebenarnya.. Taqwa diumpamakan seperti kita melalui denai yang berduri. Bagaimana kita hendak berjalan supaya tidak terpijak duri? Semestinyalah kita berjalan dengan berhati-hati supaya tidak terkena dan terpijak duri itu.. Itulah taqwa…


Dalam kita sibuk dan bergembira dengan kehadiran syawal yang bakal tiba, jangan abaikan dan sisihkan ramadhan yang masih lagi bersama kita.. Terutamanya hari-hari terakhir ini kerana terdapat satu malam yang telah dianugerahkan oleh Allah untuk kita, malam Lailatul Qadar , malam yang lebih sempurna dari seribu bulan.

Bismillahirrahmanirrahim..

1.Sesungguhnya kami telah turunkannya (al Qur’an) pada malam al qadr.
2.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
3.Malam al qadr itu lebih baik daripada seribu bulan
4.Turun malaikat2 dan malaikat Jibril padanya(malam al qadr) dengan izin Tuhan mereka membawa segala urusan.
5.Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh).

Surah al qadr(1-5)


Menurut kebanyakan ulama, malam Al Qadr boleh dijumpai pada 10 malam terakhir ramadhan dan carilah pada malam-malam yang ganjil.. Sama-malah berdoa dan berniat agar Allah memilih kita untuk bertemu dengan malam itu..istimewanya Ramadhan dengan kehadiran malam lailatul qadr. Sesiapa yang beribadah pada malam itu, seolah-olah beribadat selama 83 tahun. Kalau kita lihat, umur umat Muhammad kebanyakan tidak berjaya sampai pada umur 83 tahun.. Betapa sayang dan kasih Allah pada umat Muhammad, diturunkan malam lailatul qadr..Sangat banyak keistimewaan dan kelebihan malam lailatul qadr. So, jangan lepaskan peluang untuk mencari malam itu dengan membanyakkan ibadah terutama pada malam-malam ganjil .Jangan hanya mencari tapi tidak melakukan ibadah pada malam itu..sangat rugi..kerana kita tidak tahu mungkinkah diberikan kesempatan lagi untuk bertemu Ramadhan yang akan datang..Hargai masa , ruang dan peluang yang masih ada.

Akhir kata..ayuh sama-sama muhasabah diri apakah kita telah memanfaatkan kehadiran Ramdhan dengan sebaiknya?? Jika terasa masih kurang, gunakanlah masa yang masih ada sementara ramadhan masih bersama kita..Jom kita sama-sama menghidupkan malam-malam terakhir ini dengan membayakkan lagi amal ibadah..mudah mudahan kita terpilih untuk menjadi tetamu al qadr.. InsyaAllah.

Wallahua’lam..

Hanya Dia..Tuhan Yang Esa

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..

"Aku bersaksi bahawa Tiada Tuhan Yang Ku sembah melainkan Allah, dan Aku bersaksi bahawa Nabi Mukammad itu pesuruhNya.."






Di dalam cahaya-Mu Tuhan
ku harap pertunjuk-Mu
Di dalam sinaran purnama
ku mohon keampunan
Moga terlerailah segala dosa-dosaku
Mogaku jadi hamba yang bersyukur

Tuhan yang Esa,
udara yang ku hirup
Terasa nikmat-Mu yang menggunung
Tidak tehitung harga nilaiannya
Oh Tuhan, Kau Pengasih, Maha Penyayang

Oh Tuhan,
di depan ujian
Terasa diri ini memerlukan-Mu
Ku harap Kau lindungi hamba yang lemah ini
Kau Tuhan Maha Kuasa Maha Pengampun


Ku harapkan pintu taubat-Mu terbuka luas
Untuk hamba-Mu yang sering leka
Dengan rahmat-Mu dan kasih sayang-Mu
Kau ampunkanlah segala dosa-ku
Moga selamat di dunia dan akhirat



Ya Allah, sungguh ku tahu begitu sukar untuk ku melamar cinta dan kasih sayangMu...

namun, ku mohon agar Kau limpahkan secebis cintaMu buat diri ini agar aku dapat merasai ketenangan dan kebahagiaan hakiki, agar aku tidak hanyut pada cinta manusia dan dunia yang selalu mengecewakan.


Ya Allah, ku pohon agar Kau peliharalah cinta dan kasih sayangku supaya ku tidak mencintai dan menyayangi manusia melebihi-Mu...


Ya Allah, anugerahilah aku untuk mencintaiMu dan mencintai orang yang berguna bagiku cintanya pada sisiMu..


Ya Allah, apa-apa yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dari apa yang aku cintai, maka jadikanlah ia kekuatan buatku untuk melalukan apa yang Kau sukai & apa yang telah Kau cabutkan dariku apa-apa yang ku cintai, maka jadikanlah ia sebagai kelapangan terhadap apa yang Kau sukai pula...


Amin...^_^

Ku mencari..


Ku mencari…

Puas sudah,
Ku cari kebahagiaan,
Di sisi teman-teman.
Ku dapat hanya kelalaian..

Ku cari lagi,
Di hati seorang kekasih,
Ku dapat hanya kekecewaan,
Dan ku terus mencari,

Dalam meniti hari,
Penuh kekosongan..

Oh, di mana lagi harus ku mencari,
Membawa sekeping hati,
Yang sarat kerinduan,
Rindu yang tiada haluan..

Aku keliru sendiri,
Apa yang ku cari,
Apa yang ku perlukan
Aku masih tak bias mengerti,

Yang pasti,
Kekosongan hati ini minta diisi..
Sejenak ku tersedar,

Aku mencari cinta Agung,
Buat jiwaku yang merindukan,
Hakikat kebenaran,
Cahaya yang membelah kegelapan,
Melimpah cemerlang mengisi kekosongan

Ku sedar,
Destinasi pencariaanku disini,
Ku mencari-Mu tuhan,
Mengharap keredhaan,
Menagih kebahagiaan,
Dan sinar cahaya iman..

Taken from : Solusi , Isu No 12..
Masih jauh lagikah pencarian itu??....
Bilakah masanya hati ini benar-benar khusyuk dalam indahnya pengabdian padaMu..
ooh Tuhan....

Marhaban Ya Ramadhan Kareem..


Salam alaik..

Ramadhan kareem bakal menjelma beberapa hari lagi.. Bagaimana perasaan kita? Bersediakah menyambut kedatangan bulan yang mulia dan penuh keberkatan ini?

Yang pasti, harapan pada bulan Ramadhan kali ini semoga Ramadhan kali ini menjadi yang terbaik dan penuh bermakna untukku.

Ya Allah, sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan..Berikanlah kami kekuatan dan kesihatan yang baik untuk beribadat pada MU..Kuatkan aku Ya Allah..

Semoga kita tidak mensia-siakan kedatangan Ramadhan yang bakal tiba, dan sambutlah kedatangan bulan ini dengan penuh kegembiraan..

Disini saya ingin berkongsi sedikit tentang Khutbah Rasulullah menjelang Bulan Ramadhan, semoga bermanfaat.

Khutbah Rasulullah Menyambut Bulan Ramadhan

Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah, rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia disisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam paling utama. Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tamu Allah dan dimuliakan-Nya.

Di bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu adalah ibadah, amal-amalmu diterima, dan doa-doamu diijabah. Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingmu untuk melakukan syiyam dan membaca kitab-Nya.

Celakalah orang yang tidak mendapat ampunan Allah di bulan yang agung ini. Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fukara dan masakin. Muliakanlah orang-orang tuamu, sayangilah yang muda, sambunglah tali persudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu memandangnya, dan pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarkannya.

Kasihanilah anak-anak yatim, niscaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu. Bertobatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tangan-tanganmu untuk berdoa pada waktu solatmu karena itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hambanya dengan penuh kasih. Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka ketika mereka memanggil-Nya, dan mengabulkan mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.

Wahai manusia! Sesungguhnya diri-dirimu tergadai karena amal-amalmu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung-punggungmu berat karena beban (dosa)-mu, maka ringankanlah dengan memperpanjangkan sujudmu.

Ketahuilah! Allah Ta'ala bersumpah dengan segala kebesaran-Nya bahwa Dia tidak akan mengazab orang-orang yang solat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri dihadapan Rabb Al-'Alamin.

Wahai manusia! Barangsiapa diantaramu memberi buka kepada orang-orang Mukmin yang berpuasa di bulan ini, maka disisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan ia diberi ampunan atas dosa-dosanya yang lalu.

(Sahabat-sahabat bertanya:" Ya Rasulullah!Tidaklah kami semua mampu berbuat demikian." Rasulullah meneruskan:)
Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.

Wahai manusia! Siapa yang membaguskan ahlaknya di bulan ini ia akan berhasil melewati sirath pada hari ketika kaki-kaki tergelincir.

Barang siapa yang meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya di hari Kiamat. Barang siapa menahan kejelekannya di bulan ini, Allah akan menahan murka-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

Barangsiapa menyambungkan tali persudaraan (silaturahim) di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmat-Nya pada hari ia berjumpa dengan-Nya.

Barangsiapa melakukan solat sunat di bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa melakukan solat fardhu baginya adalah ganjaran seperti melakukan 70 solat fardhu dibulan yang lain.

Barang siapa memperbanyak selawat kepadaku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa pada bulan ini membaca satu ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Qur'an pada bulan-bulan yang lain.

Wahai manusia! sesungguhnya pintu-pintu syurga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhanmu agar tidak akan pernah menutupkannya bagimu. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Rabbmu untuk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan-setan terbelenggu, maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu.

Amirul Mukminin k.w. berkata,:Aku berdiri dan berkata,"Ya Rasulullah! Apa amal yang paling utama dibulan ini?" Jawab Nabi:Ya abal Hasan! Amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan Allah.
wallahua'lam..

Think for awhile..

Did you know this about goats?


this goat pic have snapped during my fieldtrip to DMZ farm in Machang..~~



The humble goat gets a lot of unfair press, yet people use goat related words every single day of their lives, this ranges from your own family of kid and kids, you’ve got to be kidding, just kidding (anyone knows how real goat kids are when kids), or handling someone with kid gloves (gloves made of soft kid skin).

The road is like a goat track (there is a reason for this as they do take the easiest route, however winding that my be); there is calling someone an old goat (seems like a compliment to me), and then there is scapegoat (unlucky if you falsely get the blame), and then one can separate the sheep from the goats (lucky for the goats I say), and then you can get someone’s goat (make them angry) and then there is a goatee beard (just like a real goat), and so the list of goat references goes on. Goats are in fact very intelligent, and unlike common belief they don’t or wont eat everything (rather picky really).

Coffee is a goat thing! In fact you might not realize this, but coffee was found by a goat! Yes! a goat ate the unknown berries and when an Ethiopian goat herder noticed the goat’s caffeine enriched hyperactive behavior and investigated, and so coffee came into our lives.

For sharing..think about it. Every His creators have their own benefits and advantages..The difference between we as human being and goat as animal is OUR BRAIN...Alhamdulillah..Subhanallah..Appreciate it.






p/s : nape tibe2 cite pasal goat..hehe. ianya suda menjadi sebahagian dr hidupku.. tgah buat report, terjumpe info pasal tu. saje hanya berkongsi.ianya info yg biasa dan simple tp apa yang nak disampaikan, berfikirlah dan hargai nikmat Tuhan..setiap apa yang diciptakanNya bukan sia-sia.. binatang mungkin tak sepenting manusia tp kita boleh belajar something daripada ciptaan itu.. biasanye kita jarang nak berfikir pasal ciptaan Tuhan.apatah lagi binatang..pasal badan kita sendiri pun belum tentu kita fikir..Sebenarnya belajar dari alam, menerusi ciptaan Nya lebih mendekatkan diri kita padaNya dan memantapkan lagi aqidah kita.. insyaAllah..

actually, it's fun to learn something unusual, something that nobody won't interest to know, but we excited to know..make it interesting to think and explore of God's creator..

Takziah,Kematian dan Ramadhan..

Assalamualaikum w. b. t..

Dipetik dari umtoday.blogspot

Mahasiswa mati jatuh bangunan
Arkib, Berita 30. Jul, 2010 by umtoday


Dikemaskini Universiti Malaya , 6.30 pm : Mahasiswa Pusat Asasi Sains Universiti Malaya (PASUM) mati jatuh bangunan jam 2.35 petang di Kolej Kediaman Dr Nazrin Shah (Kolej Kediaman Ke-12) Universiti Malaya.Menurut sumber, Zulkhairi Azmi bin Md Bukhari, 19 tahun, jatuh ketika ingin menyeberang tingkap ke bilik rakannya di bilik bersebelahan. Mahasiswa tersebut mati di tempat kejadian.

Mohd Syahid b. Mohd Zaini, ahli Kabinet Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) ketika dihubungi berkata beliau simpati terhadap keluarga mangsa. “Saya menggesa Pihak Pentadbiran Kolej Kediaman Ke-12 menguatkuasakan langkah keselamatan agar kejadian sebegini tidak berulang.”, tambah beliau lagi. Beberapa pegawai keselamatan semasa dimaklumkan berkali-kali oleh beberapa pelajar menyangka bunyi seperti sesuatu terjatuh ialah ’sampah’.“Pada awalnya mereka menolak laporan kami yang ada budak jatuh bangunan,” jelas seorang pelajar yang menjadi saksi kejadian.Dalam pada itu pihak pentadbiran universiti mengambil keputusan menghantar jenazah Allahyarham ke Mersing. -Umtoday
***********************************

Saya bukanlah hendak mengulas tentang kejadian diatas..hihi. Tapi, sebagai pelajar yang pernah mendiami kolej itu dan juga pernah memegang title pelajar PASUM ketika dulu,saya sekadar prihatin tentang kejadian itu. Salam takziah daripada saya. Baru-baru ini juga, salah seorang pelajar tahun akhir di sini UMK telah kembali ke rahmatullah.

Al Fatihah untuk mereka. Semoga roh mereka dicucuri rahmat dan diletakkan bersama para soleh- solihin.. Amin..

Kedua-dua kematian itu sedikit sebanyak member peringatan kepada kita yang masih hidup bahawa kematian itu bakal terjadi bila-bila masa saja, ianya perkara yang sangat dekat dengan kita. Apabila ajal sudah tiba, sudah pasti kita akan dipanggil kembali mengadapNya.. Tapi persediaannya bagaimana? Bersediakah kita? ..Renungan sejenak.. Tepatlah ungkapan , sungguh MATI itu satu peringatan.

Apa yang kita harapkan , yang selalu kita panjatkan doa ialah semoga kita ditetapkan iman dan dimatikan dalam keadaan islam, dalam sebaik-baik kematian, dalam husnul khatimah..InsyaAllah.. Tiada kejayaan yang lebih besar bagi seseorang muslim itu selain menghadap Allah dalam keadaan 2 kalimah syahadah meniti dibibir setiap manusia tatkala malaikat maut datang mencabut nyawa.. Semoga kita semua dimatikan dalam keadaan yang baik pada masa yang baik dan ditempat yang baik. Perkara ini perlu diminta dalam setiap bingkisan doa kita.. Itulah tazkirah yang masih terngiang-ngiang dalam mindaku yang pernah disampaikan dalam sesi tazkirah ketika sama-sama solat terawih di dewan Gemilang Kolej Kediaman ke 12, UM..

Terasa seperti baru semalam melangkah dari tempat yang banyak mengajar aku. Tempat yang penuh dengan beribu-ribu kenangan..Tempat yang banyak mematangkan aku .. PASUM dan KK-12. Kini walaupun sudah genap setahun aku meninggalkan tempat yang amat kurindui itu, segala kenangan dan pengalaman yang pernah ditimba di situ masih segar dalam ingatan.. Masihkah ada kesempatan untuk ku ulangi detik itu? Aku merindui mereka yang pernah hadir dalam hidupku saat itu.. Merindui detik-detik ukhwahfillah yang terjalin mesra antara kami..

Pejam celik, pejam celik hanya berbaki beberapa hari lagi, kita akan menyambut kedatangan Ramadhan Kareem..bulan keberkatan..bulan yang sentiasa dirindui oleh seluruh umat islam.. Semoga Ramadhan kali ini dapat kita tempuhi dengan sebaik-baiknya..semoga menjadi ranadhan yang terbaik buat kita..amdaikan itu adalah Ramadhan terakhir kita, pasti kita tidak kan melepaskan peluang untuk melipatkalikan amalan kita..InsyaAllah. Semoga kita diberi kekuatan untuk beribadah padaNya..Ya Allah, sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan…11 day2 to go..

Ayuh sama-sama persiapkan diri untuk menyambut Ramadhan kareem..




~ wallahua’lam..

Allah sebaik-baik tempat bersandar

Assalamualaikum w.b.t..

Memetik kata-kata yang dipostkan di status zaharuddin.net:

Jangan jadikan PUJIAN sebagai motivasi kerana ia akan mencelamu kemudian hari
Jangan DUIT & HARTA sebagai motivasi kerana ia akan hilang dan habis
Jangan PANGKAT sebagai motivasi kerana ia akan jemu, tamat dan dihasadi
Jangan KELUARGA sebagai motivasi kerana mereka akan mati
Jadikanlah Allah, Rasul dan Syurga sebagai motivasi..


Allah sumber kekuatan berterusan, syafaat Rasul amat membantu ke syurga yang punyai segala kebahagiaan..


Jika kita perhatikan sejenak, manusia sering meletakkan pergantungan dan bersandar pada sesuatu..samada sesame manusia atau harta benda n so on. Kadang-kadang kita terlalu bergantung pada manusia untuk push kita.untuk mendorong kita untuk melakukan sesuatu terutama kebaikan..kalau mereka tiada, sudah pasti kita hilang segala rasa dan semangat..

Hakikatnya, apa saje yang menjadi motivasi untuk kita selain Allah dan Rasul, ia adalah sumber kekuatan yang hadirnya hanya seketika dan tidak kekal.. Jika tiada , maka hilanglah sumber kekuatan kita..


Yang pasti, yang perlu dipasakkan dalam hati, cukuplah Allah dan Rasul sebagai pembantu kita..sumber kekuatan kita..hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.. tika kekuatan kian merudum, ingatlah janji-janjiNya..syurga menanti bagi orang2 yang sabar..tika lemah menyapa, kenangilah perjuangan dan perjalanan hidup Rasulullah..tika segala nikmat dunia hilang dimata, ingatlah kehidupan didunia hanyalah permainan, kematian itu satu kepastian yang sentiasa menanti kita. Be prepared!!


Oleh itu, janganlah kita terlalu bergantung dan berharap pada manusia dan seisi dunia ini, kerana ianya tidak kekal..Serahkanlah segala-galanya pada Allah Yang maha Kekal, nescaya kita tidak akan hilang sumber kekuatan dan tidak akan mudah kecewa dengan dunia..

Cukuplah Allah sebagai kekasih,
Rasul sebagai teladan,
Al-qur’an sebagai pedoman
MATI sebagai peringatan..


Wallahua’lam..




p/s : ~never too rely on people~
jangan terlalu berharap pada manusia..manusia itu selalu mengecewakan..it’ll always make us so sick.. jika menghadapi apa-apa masalah, ujian, pastikan Allah adalah tempat pertama kita untuk mengadukan segala-galanya, bukan manusia. Allah sebaik-baik tempat bersandar..

Search This Blog

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.