Di Persinggahan..


Sekian lama hidup di kegelapan
Teraba-raba tanpa tujuan

Akal dan budi seakan tak berfungsi
Kemanakah diri..??

Apa diturut kehendak yang meronta
Menyeksa badan membakar jiwa

Syaitan dan nafsu meracun dalam diri
Renungkanlah ini… !!!

Kita sekadar dipersinggahan...
Pasti kembali pada Yang Menciptakan

Ombak dan badai lumrah kehidupan insani
Jangan mengalah jangan berputus asa

Insaflah semua dariNya jua
Jangan biarkan diri terkorban dengan dunia

Pada Ilahi bantuanNya menanti
Iman dan Taqwa yang sejati

Itulah bekalan diri.....

Doa senjata mereka yang meminta
Tuhan Pencipta Maha Penyayang

Mohon petunjuk mohonkanlah Rahmat Tuhan

Hanya pada Tuhan……


Confusing vs Responsibility

Peace upon on you..

very good day for all..

Nothing interesting want to share..

Just my own conflict..

Husy, I'm still doubt and confused to continue the way I was taking now..

I wonder why I chosed it?
is it the best choice for me??

Ya Allah, give me Your guiedance..
please show me the right way..

honestly i said, I'm still blur+confused+not confident+doubt++..and so on..

Yes, may be I 'm just need to follow..without choose..
since, I don't see the choice anymore..
other than I must choose it , enjoy it ang love it.

to enjoy something that not our willing,
it is something make me trouble, so difficult to do

I've tried to love ang enjoy it..
then i followed what I must to..

in the last


I think I got nothing
i had done something not with my heart..

I'm just do what people push me to do..
same like me in child
even in my secondary school....

so, what's difference of me??

If I study alot and grow up with the same input?
will I became an extraordinary output ??

output that can give something to myself,
to my religion, my parents, my friends, to people around me
and also to our ummah..

feel so useless..humble if I couln't give something for you all...
what's my sacrification? my contribution? my commitment??

I know, the answer is from mine...
but I don't have d answer yet...

so, should I continue this path??
it seem like I don't have chance to turn back..

whatever that will happen after this, I must face it..
I know, to reach the top, we must start from the bottom..

Hopefully, this is my best that Allah give..
if this is the best for me..
Ya Allah, please guide me..
help me..
give me a great strength to face all this..

"We are not always get what we like to, but we must learn how to like what we had got..."

only that we can be a grateful person. always thank to God what we have..

hmm..........

insyaAllah... i'll try it!!

if not because of You , I'm sure i will stop it..

I realised, this one sacrification that I can do to get Your Love..
please bless me Dear Allah..

seriously.., I'm tired.. to understand all this..
Please avoid me from give up..
show me the way..

I must change..
must be strong..
must be more mature
must be patient..
and the mot important
I must be honest on myself and YOU..

I must.......!!


"successful is not a destination, it is journey..."



Ikhlaskah kita??

Mari kita sama-sama menghayati dan mengambil pengajaran dari hadith ini. Semoga setiap amal dan perbuatan kita, semuanya kita lakukan kerana Allah untuk memndapatkan redhaNya.

Dari Abu Hurairoh bahawa telah berkata seorang penduduk Syam yang bernama Natil kepadanya,”Wahai Syeikh ceritakan kepada kami suatu hadits yang engkau dengar dari Rasulullah saw.’ Abu Hurairoh menjawab,’Baiklah. Aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda,’Sesungguhnya orang yang pertama kali didatangkan pada hari kiamat adalah seorang laki-laki yang mati syahid dan dia diberitahukan berbagai kenikmatannya sehingga ia pun mengetahuinya. Kemudian orang itu ditanya,’Apa yang telah engkau lakukan di dunia?’ Orang itu menjawab,’Aku telah berperang dijalan-Mu sehingga aku mati syahid.’ Dikatakan kepadanya,’Engkau berbohong, sesungguhnya engkau berperang agar engkau dikatakan seorang pemberani dan (gelar) itu pun sudah engkau dapatkan.’

Kemudian Allah memerintahkan agar wajah orang itu diseret dan dilemparkan ke neraka. Kemudian didatangkan lagi seorang pembaca Al Qur’an dan dia diberitahukan berbagai kenikmatan maka dia pun mengetahuinya. Dikatakan kepadanya,”Apa yang engkau lakukan di dunia?’ Orang itu menjawab,’Aku telah mempelajari ilmu dan mengajarinya dan aku membaca Al Qur’an karena Engkau.’ Maka dikatakan kepadanya,’Engkau berbohong sesungguhnya engkau mempelajari ilmu agar engkau dikatakan seorang yang alim dan engkau membaca Al Qur’an agar engkau dikatakan seorang pembaca Al Qur’an dan engkau telah mendapatkan (gelar) itu.

Kemudian Allah memerintahkan agar wajahnya diseret dan dilemparkan ke neraka. Kemudian didatangkan lagi seorang yang Allah berikan kepadanya kelapangan (harta) dan dia menginfakkan seluruh hartanya itu dan dia diberitahukan berbagai kenikmatan maka dia pun mengetahuinya. Dikatakan kepadanya,”Apa yang engkau lakukan di dunia?’

Orang itu menjawab,’Aku tidak meninggalkan satu jalan pun yang Engkau sukai untuk berinfak didalamnya kecuali aku telah menginfakkan didalamnya karena Engkau.’ Maka dikatakan kepadanya,’Engkau berbohong sesungguhnya engkau melakukan hal itu agar engkau disebut sebagai seorang dermawan dan engkau telah mendapatkan (gelar) itu. Kemudian orang itu diperintahkan agar wajahnya diseret dan dilemparkan ke neraka.” (HR. Muslim)

Semoga kita sentiasa berbuat dan beramal kerana Allah..ilhlaskanlah diri dalam beribadat..Semoga amal kita tidak sia-sia.

Misi Jihad Cinta

Assalamualaikum w.b.t...
Kali ini saya nak berkongsi tentang satu kisah..
Jom hayati..
**********************************************************
“Sayang, kita dah sampai.” Safiyyah menggosok mata yang masih kantuk. Tudung labuhnya yang agak senget dibetulkan suaminya.
“Tapi safiyyah kena janji dengan abang, walau apapun yang jadi lepas ni Safiyyah mesti redha.” Safiyyah mengerutkan dahi, pelik dengan kata-kata suaminya.

“Abang ni, dari tadi Safiyyah tanya kita nak kemana. Tapi abang tak jawab pun.”
“Kan abang nak bagi Safiyyah hadiah ulangtahun perkahwinan kita.”
“Tapi cara abang cakap tadi macam pelik je.”
“Nak kahwin lagi ya?”
Suaminya tergelak kecil. Lucu dengan pertanyaannya.
“Kalau betul kenapa?”
“Safiyyah tak kisah tau. Nanti Safiyyah dapat payung emas di syurga.”
Suaminya tersenyum. Isteri yang solehah. Moga dia menjadi bidadariku di syurga.
“Abang ni kenapa senyum-senyum ni?”
“Dah la. Lagi cepat kita masuk ke dalam lagi cepat Safiyyah dapat hadiah dari abang.”
“Okey..”
Dia membuka pintu kereta. Kereta hitam berkilat kepunyaan suaminya diparkir di tempat yang disediakan.
Di hadapannya tersergam sebuah bangunan canggih. Pintunya diperbuat daripada kaca yang dihiasi kalimah ‘Lailahaillallah… Muhamadurrasulullah..’.
Suaminya menggenggam erat tangannya, bagai tidak mahu dilepaskan.

-------------------------------------------------------------------------------
Uwais memasukkan kad pintar kedalam ruang di tiang itu. Dengan pantas, lantai yang dipijak bergerak ke atas menuju ke tingkat 8. Usai sampai, dia menarik kembali kad pintarnya.
“Jom masuk sayang.”
Sekali lagi, dia memasukkan kad pintarnya ke dalam mesin pintu pejabat di hadapannya. Lantas terpapar namanya di atas skrin mesin itu. Beberapa minit kemudian, tertera perkataan ‘masuk’.
Dia memimpin tangan isterinya. Dengan yakin, dia memulas besi ringan yang terlekat di pintu pejabat itu.
Kelihatan seorang lelaki di dalam pejabat itu. Senyumannya mengisi ruang wajahnya. Seakan terpancar nur keimanan pada rautnya yang tenang.
“Selamat datang Uwais Al-Qarni. Hari ini kau menunaikan janjimu.”
Lelaki itu menekan remote di tangannya. Kerusi di hadapan meja kaca itu terbuka.
“Sila duduk..”
“Terima kasih.”
Kelihatan lelaki itu mencari sesuatu. Dia menyelongkar laci kaca yang terapung di atas, seperti kabinet kuno zaman 2008 yang diubah suai. Cantik. Gabungan seni lama dan baru.
“Isi maklumat diri dan zaujah. Err, siapa nama dia?”
“Nur Safiyyah binti Dr Tariq Ziyad.”
“Dr Tariq Ziyad? Macam biasa dengar. Subhanallah, kamu anak seorang pahlawan?”
Safiyyah hanya diam merendah diri.
“Bagus. Kamu menjejaki langkah ayahmu. Memang berdarah pahlawan.”
Uwais menekan-nekan skrin sensitif di hadapannya. Dia mengisi maklumat dirinya dan Safiyyah.
Safiyyah memerhati.
MISI JIHAD CINTA

Nama Mujahid : Uwais Al-Qarni bin Ammar
Nama Mujahidah : Nur Safiyyah binti Tariq Ziyad
Dan banyak lagi butiran yang diisi suaminya..
Hati Safiyyah berbunga riang. Inikah hadiah dari Uwais kepadanya? Subhanallah.. Ya Allah, aku syukur padaMu. Cita-citaku semakin dekat. Syahid menggoda rohku. Aroma syurga menggamitku.
Misi jihad cinta itu sudah lama diidam-idamkan. Peraduan Misi Jihad yang dimenanginya itu menjadi hadiah yang amat bernilai. Peraduan ini melayakkan pasangan suami isteri sama-sama berjihad di tempat yang akan di hantar oleh ejen. Hanya 20 pasangan yang mendapat tempat dalam masa setahun. Misi ini adalah peluang terbaik untuk mencapai pangkat syahid.
“Sayang, mana kad pintar? Butiran peribadi perlu disahkan.”
Safiyyah lantas mengeluarkan kad pintarnya dari beg tangan elektronik hadiah dari arwah ayahnya.
“Ni bang..”
Butiran peribadi mereka kemudiannya disahkan. Laptop kecil sebesar tapak tangan itu diserahkan kepada lelaki di hadapannya.
Lelaki itu menekan-nekan sesuatu. Kemudian dia tersenyum.
“Kamu berdua dihantar ke Kota Toledo.”

--------------------------------------------------------------------------------
“Bang..”
Uwais mendongak. Raut indah milik isterinya direnung. Sinar keimanan yang terlakar menenangkannya.
“Ya?”
Safiyyah diam. Dia menunduk. Air jernih memenuhi kolam matanya.
“Kenapa ni? Safiyyah tak suka ya hadiah ni?”
“Abang.. Apa ni.. Bukankah itu yang kita tunggu-tunggu selama ni?”
“Habis tu.. Kenapa menangis?”
“Safiyyah tak sabar nak pergi sana. Lagi 2 hari kan bang..”
“Ya,abang pun tak sabar dah. Semakin dekat bau harum syurga..”
“Abang..”
“Ya?”
“Kita berjumpa lagi tak nanti di syurga?”
“Safiyyah sayang…”
“Ya bang..”
“Safiyyah nanti insyaAllah jadi Ainul Mardhiah abang di syurga. Jangan risau ya..”
“Safiyyah tak risau pasal tu. Safiyyah yakin kalau Safiyyah tak jadi bidadari abang pun, abang akan dapat bidadari yang lagi cantik dan solehah daripada Safiyyah.”
Kata-kata lembut isterinya membuatkan dia tersentuh. Subhanallah.. Aku sayang dia keranaMu ya Allah. Maka temukanlah kami di syurgaMu, jangan Kau pisahkan kami. Cukup hanya dia bidadari solehah yang telah kau sediakan untukku. Moga di dunia dan juga di syurga.
“Safiyyah.. Ingat tak dulu zaman kita sama-sama ditarbiyyah?”
“Ingat bang.. Masakan Safiyyah lupa. Taman yang mengajar Safiyyah erti perjuangan.”
“Dan abang tak sangka Allah pertemukan kita. Ingat tak dulu kita asyik bertengkar untuk capai kata putus dalam mesyuarat? Kelakarnya masa tu. Isteri abang ni petah betul berhujah. Sampai kadang-kadang buat abang geram.”
“Laa.. Abang juga pesan pada kami, kami kena jadi Muslimat Tarbiyyah. Muslimat yang kuat menongkah ujian, tabah menghadapi dugaan, pantas berfikir, berana membantah kebatilan. Kan?”
“Ya sayang. Muslimat masa tu semua kuat belaka. Abang tengok macam kering hati je.”
“Terpaksa la bang. Kalau kami tak jadi macam tu, habis la perjuangan. Asyik-asyik merajuk, menangis. Nanti tak jadi kerja pulak.”
“Ya, abang faham.”
“Abang tengok la buktinya. Dah 3 orang ahli syura muslimat kita yang dah kotakan janji. Dah dapat pangkat syahid. Safiyah yang terlambat bang..”
Safiyyah pilu, janjinya belum dikota lagi. Dia sedang menunggu saat kemanisan itu. Nanti akan dia capai tangan sahabat-sahabatnya di syurga nanti. Sahabat-sahabat, tunggu kedatanganku. Hatinya menyeru.
“Sabar la. Tak lama lagi..”

--------------------------------------------------------------------------------
Di khemah persiapan, Kota Toledo.
Malam itu mereka tekun. Hati dan jiwa betul-betul diserahkan kepada Allah. Setiap saat dipenuhi dengan solat-solat sunat, berzikir dan alunan bacaan Al-Quran.
Di atas sejadah itu, Uwais memegang tangannya. Erat dan kemas. Tampak air matanya mengalir.
Safiyyah juga menangis hiba. Tiada kata yang mampu diungkap. Bukan airmata sedih yang sedang mengalir. Tetapi armata bahagia, bahagia kerana bakal menemui Rabbnya.
“Nur Safiyyah.. Terima kasih kerana menjadi isteri abang selama ini. Safiyyah isteri solehah abang. Selama setahun kita kahwin, tak pernah sekali pun Safiyyah sakiti hati abang. Safiyyah gigih berusaha menjadi yang terbaik.”
Esakan isterinya semakin kuat. Hatinya pedih dalam gembira.
“Safiyyah, Allah temukan kita dalam lapangan perjuangan. Dan kita berjanji akan hidup dalam lapangan ini selamanya. Matlamat kita jelas, hidup mulia atau mati syahid. Sekarang di hadapan kita peluang, Safiyyah kena serahkan pergantungan bulat-bulat pada Allah. Bila kita sama-sama jalankan misi itu nanti, Safiyyah kena ingat Allah banyak-banyak. Jangan fikir pasal abang lagi, tinggalkan dunia. Ingat syahid.”
“Abang sayang Safiyyah kerana Allah. Abang minta maaf sebab tak dapat nak beri Safiyyah apa-apa ganjaran selama Safiyyah berkorban jadi isteri abang..”
“Abang, Safiyyah tak minta apa-apa pun.”
“Kita jumpa di syurga ya.. InsyaAllah..”
Dahi isterinya dikucup lembut.
“Abang ada satu permintaan.”
“Apa dia bang?”
“Baju tu. Nanti Safiyyah kena pakaikan untuk abang.”
“Ya,InsyaAllah. Abang pun ya.”
“Ya,InsyaAllah.”
Safiyyah bangun menuju ke hujung khemah, dia mengambil 2 pasang baju putih yang tergantung di atas tali. Tertulis perkataan “Peserta Misi Jihad Cinta” di belakang baju putih milik suaminya. Di bahagian hadapan sebelah kiri, tercatat nama Uwais Al-Qarni dan di sebelah kiri terdapat bendera kecil tertulis kalimah agung Lailahaillallah Muhammadurrasulullah. Juga pada bajunya.
“Assalamualaikum.. Akh Uwais..”
Terdengar suara memberi salam. Safiyyah merenung lembut wajah suaminya.
“Waalaikumsalam.”
Uwais membuka pintu khemah.
“Akh, sekarang sudah tiba masa kalian. Seruan jihad sudah dipalu.”
“Baiklah. Terima kasih.”
Uwais menutup kembali pintu itu. Dia pusing menghadap isterinya.
“Sayang, dah tiba masanya.”
“Ya.”
Lantas baju jihad disarungkan ke tubuh. Usai keduanya bersiap, Uwais memandang isterinya.
“Kita jumpa di syurga ya.”
“InsyaAllah bang. Sekejap lagi kita bertemu semula.”

------------------------------------------------------------------------------
Boomm..
Boommmm..
Boommmmm..
Dentuman demi dentuman terdengar. Mereka tekun melaksanakan misi jihad.
Bumm!
Di sebuah tempat, terdampar beberapa tubuh. Bajunya berlumuran darah. Ada peluru tertimbus di dada dan di sekitar tubuh mereka. Harum darah syuhada’, rautnya tersenyum megah. Antaranya adalah pemuda bernama Uwais Al-Qarni. Kini dia sudah mengotakan janjinya.
Bummm!
Dan, di sebuah tempat. Darah mengalir laju. Wanita berjilbab itu ditembak di belakang badannya. Peluru tertimbus dalam. Nur Safiyyah tersenyum.
Roh para syuhada’ itu berterbangan di langit.
Uwais dan Safiyyah sudah mengotakan janji.
Mereka bertemu di syurga.
...........................................................................................................................
Subhanallah..betapa mulianya cinta Uwais dan Safiyyah. Cinta mereka padaNya melebihi segala-galanya..Allahu akbar (3x)
Firman Allah s.w.t,
Surah At-Taubah :
(52) Katakanlah: (Sebenarnya) tidak ada yang kamu tunggu-tunggu untuk kami melainkan salah satu dari dua perkara yang sebaik-baiknya (iaitu kemenangan atau mati syahid) dan kami menunggu-nunggu pula untuk kamu bahawa Allah akan menimpakan kamu dengan azab dari sisiNya atau dengan perantaraan tangan kami. Oleh itu tunggulah, sesungguhnya kami juga menunggu bersama-sama kamu.

(71) Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(72) Allah menjanjikan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat yang baik di dalam Syurga Adn serta keredaan dari Allah yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) yang demikian itulah kejayaan yang besar.

(111) Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

Surah Al-Ahzab :
(22) Dan pada masa orang-orang yang beriman melihat tentera Al-Ahzaab, berkatalah mereka: Inilah yang telah dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan RasulNya dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah.

(23) Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.


InsyaAllah


Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way
Insya Allah
Insya Allah we`ll find the way

Janji

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..

"aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, aku bersaksi bahawa Muhammad itu pesuruhNya"
Alhamdulillah...(3X)
Kali ini nak berkongsi sedikit pasal menepati janji..


Apa itu janji? apa pula perjanjian?
Apa beza dengan ikrar? sumpah??

Semua itu adalah perkataan yang menerangkan 'janji'..
2 kalimah syahadah adalah janji paling besar bagi kita yang mengaku Islam..

tapi saya nak share soal janji manusia sesama manusia..

Pernah tak anda memungkiri janji dengan seseorang?? pernah tak orang memungkiri janji dengan anda? mungkin perkataan mungkir itu terlalu keras, kita guna tak menepati janji lah..Berjanji tu senag ,yang susah nak tepatinya, ye tak??
bagaimana agaknya perasaan anda apabila seseorang terutama kawan berjanji, tut tut, janji tinggal janji??.. janji kosong..bahagia ke anda? atau pun hanya kata 'saya tak kisah'.. satu kali mungkin kita boleh bersabar.. tapi bila berulang kali, apa perasaan kita agaknya ye?Ni in case berjanji dengan kawan.. wajarkan kita rasa marah, kecewa dan hilang kepercayaan kat kawan kita tu kan..
sebagai contoh, kawan anda berjanji untuk keluar makan malam bersama-sama.. tut..tut, bila time nak keluar, dia dah beli makanan..dah la tak bagitau sepatah pun. tu pun nasib baik kita yang tanya..tu mungkin untuk kali pertama. kali kedua, kawan yang sama berjanji untuk keluar makan malam lagi..dia sangat beria-ria..tak tahulah betul2 atau just nak sedapkan hati kita.kita pun da siap ingatkan jgn tak jadi plak. Ok, dia cakap fine!! Tut..tut..last minute, dia sent msj gtau tak jadi..tak nak makan pula..apa yang anda akan rasa? apa yang anda balas kat dia?? Mungkin diberi peluang ketiga...

Tu sebagai contoh, mungkin kita tengok benda itu biasa.. alah, tak banyak kali terjadi kat kita mungkin..mungkin ada yang tak kisah..tapi macam mane bagi yang kisah?? Mungkin kita selalu ambil ringan, alah dengan dia je pun..kawan je pun bukan ngan sape2.. tapi hakikatnya kita telah memutuskan harapan orang lain..kita da tak tepati janji. Islam tu sangat cantik, mengajar kita menyebut insyaAllah apabila berjanji.. InsyaAllah bukan berniat untuk tak tepati, tp akan menepatinya dengan izinNya.So, lain kali apabila kita nak berjanji, jgn terlalu mudah kate , ye!boleh!beres! n so on..tp sebutlah InsyaAllah..
Mungkin perkara itu dipandang remeh bg sesetengah manusia. tapi tahukah kalian yang memungkiri janji merupakan ciri-ciri org munafik!! apabila berjanji, dia mungkiri..nauzubillah..

saya berkongsi ini keranan ianya betul2 terjadi pada diri saya..agak sedih dan kecewala tp apakan daya..dia tetap kawanku. gaduh2, masam2 muka pun last2 cool balik.. Bukan tak da kawan lain..ramai tapi mereka hanyalah kawan sahaja.. mereka bukan sahabat.. mungkin diorang hanyalah teman.. kawan,teman dan sahabat benda yang berbeza walaupun maksd hampr sama.tu pendapat saya.

yang sebenarnya, saya tak harap sangat ada teman untuk pegi mane2..makan ke or whatever la..saya boleh je pg sorang2..bukan tak biasa pun. kdg2 pegi sorang lagi cepat dan straight to the point..(tujuan)..kalu tunggu2 kawan ni, leceh la..mcm2 kerenah ada. sampai kesabaran pun teruji. Yang nak ditekankan kat sini, bukan kecewa apabila kawan tak dapat temankan kita, tapi soal janji!! kalau rase tak mampu nak menepatinya, jgn suke menaburkan jnji manis itu seolah2 anda da sure akan tepati..

hal itu sangat sensitif bg saya..even tak da la bg effect sangat pun..tapi rasa geram tu of course la!! sabar mana pun seseorang mesti ada limitnya... Buat 'insan itu' , terima kasih sebab suka bt saya geram kat kamu! terima kasih sebab bg saya rasa betapa kecewa dan sedihnya hati orang yang kita tak tepati janji, sekurang2nya nanti saya tak akan ulangi perkara yang sama pada orang lain..

janji2 sangat familiar bg pasangan yang hangat bercinta.. macam2 kate2 dan janji2 yg dipatri untuk sehidup semati konon..masa bercinta tak ingat dunia. dunia dah nak terbalik pun masih tak sedar2..yang diorang pegang janji manis mereka. janji Tuhan tak ingat..So, bagi yang masih single, jagalah hati dan jgn sesekali menghampiri couple!! nauzubillah..tak da kapel islamik islamik ni.. yang haram tetap haram..jgan saluti dengan emas keimanan..anda masih belum tahu si dia ke pasangan hidup yang telah ditetapkan untuk anda..jgn pandai2 nak keneng2kan diri sendiri..

soal janji tak ditepati ni byk kali berlaku pd kita samada sedar atau tak je.. Tapi InsyaAllah, saya seorang yang agak ambil berat pasal janji. andai ada janji saya terhadap kalian yang belum ditunaikan, anda boleh tuntut dengan saya.. Saya juga masih menunggu insan2 yang pernah menaburkan janji2 yang tak seindah madu itu untuk ditunaikan.. mungkin ada yang da terlupa.Sikap dominant manusia, biasalah tu.. walau apa pun, saya maafkan anda-anda yang tak dapat menunaikan janji-janji yang pernah diungkapkan pasa saya.. Saya tak mengharapkan apa2 lagi dah dari anda semua..kerana janji-janjiNya adalah benar dan tak diragui, sesungguhnya, Dia tak pernah memungkiri janji..

saya rasa sampai disini dulu post kali ini. Semoga apa yang nak saya sampaikan tersampai..

wassalam..

p/s : ini baru rasa tak ditepati janji manusia, bagaimana pula janji kita yang gagal kita tepati dengan Allah?? Apa perasaanNya pada kita ye..renung2kanlah. (khas ditujukan untuk empunya diri)

Kehidupan..



Kesenangan yang datang
tak akan selamanya

begitulah selepas susah
ada kesenangan

seperti selepas malam
datangnya siang

oleh itu, waktu senang
jangan lupa pada ratap

gunakan kesempatan untuk kebaikan
sebelum segalanya terlepas dari genggaman

kelak menyesal nanti tak berkesudahan
apa guna sesalan hanya menekan jiwa

jangan difikir derita akan berpanjangan
kelak akan membawa putus asa pada Tuhan

ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
setelah kabus berlalu, pasti cerah kembali

ujian adalah tarbiyah dari Allah
apakah kita akan sabar ataupun sebaliknya

kesenangan yang datang selepas kesusahan
semunya adalah nikmat dari Tuhan...



susah senang, bahagia sedih,berjaya gagal.. menjadi corak kehidupan yang mana banyak mengajar kita erti sebuah kehidupan yang sebenar-benarnya, mengajar erti sebuah perjuangan yang menuntut pengorbanan yang bukan sedikit. Perjuangan merupakan element yang sebati dalam kehidupan setiap manusia. Berbeza bagi setiap individu. Dugaan dan cabaran setiap insan berbeza-beza. Walaubagaimanapun, melalui semua itulah, kita semakin berani meniti hari esok yang tidak pasti menjadi milik kita kerana kita tahu Dia sentiasa bersama kita. Kita ditarbiyah untuk menjadi hambaNya yang lebih bersyukur dan menyedari yang kita hanyalah hamba yang lemah.. melalui semua inilah kita dapat akrab denganNya. Kita akan sentiasa mengadu masalah dan kesusahan dan tak lain tak bukan hanya kepada Rabb yang tiada sekutu bagiNya. Doa sentiasa kita pinta disaat kita menghadapi kesusahan. Dia sentiasa bersama kita disaat kita merasakan kita ditinggalkan oleh manusia..disaat kita kesepian, disaat kita kegelisahan dan disaat kita mengalami kegagalan..

tanpa ujian dalam hidup, pasti lukisan kehidupan tidak cantik.. hanya corak yang biasa saje. gelombang hidup kita pun pasti mendatar..Mungkin kita hanya berasa hepi gudlucky saje.. atau sedih sepanjang masa.. Sekiranya begitulah yang anda alami, maybe there is something wrong with you!!

Ujian dan dugaan adalah tarbiyah dariNya..tanda kasih sayangNya..Inilah caraNya mengajak kita untuk mendampingiNya..untuk kembali ke jalanNya..untuk menjahit kembali sejadah yang terkoyak lantaran ada tingkah laku yang tersasar dari jalanNya.

Oleh itu, janganlah kita sesekali merungut setiap kali diri teruji. Meskipun jiwa raga yang terseksa. Kesusahan tak akan berpanjangan.. Percayalah, Dia tahu kemampuan kita. Sesungguhnya Allah tak akan membebani seseorang melebihi kemampuan seseorang. Allah lebih tahu apa yang kita tak tau. disetiap kesusahan yang kita hadapi pasti ada lasih sayangNya.. pasti ada kemanisannya.pasti banyak benda yang Dia permudahkan.. Cube reflek balik. Renung2kan. Pernah tak anda dengan keadaan terpaksa, terpaksa melalui sesuau yang anda tak suka dan mungkin anda rasa benda itu berat untuk dilaksanakan. Mungkin permulaan, terasa sangat terbeban tapi lama-kelamaan anda merasakan urusan anda dipermudahkan sama ada anda sedar atau tak sedar. kadang2 benda yang kita tak sangka-sangka kita berjaya dapatkannya..

Contoh yang berlaku pada saya.. memang pada mulanya, agak tak senang dan tak suka study kat umk+ kos yang tak minat.. Macam tak ada ape2. macam je. Orang yang tak mencari akan berkata begitu. hakikatnya, pada setiap apa yang Dia ciptakan pasti ada sesuatu yang kita dapat belajar. kadang2 kita dihantui persaan tak mampu menerima takdir @ tak bersyukur menyebabkan kita bertindak menjauh dariNya. walaupun saya tak minta pun kos saya sekarang kos yang entah ape2 (tu kate2 at first time), apatah lagi belajar dalam environment yang tak macam Universiti lain (unik & berbeza), dalam keadaan yang serba kekurangan, tapi masih ada tanggungjawab yang perlu dilaksanakan disini. Sebab amanah itulah ku masih bisa bertahan.. Segala apa yang akan berlaku ku serahkan padaNya untuk tentukan. Walaupun kehadiran aku mungkin tak mampu lagi melakukan transfomasi yang besar, harapanku agar kehadiran ku disini memberi kesan untuk terus menegakkan islam tercinta disamping berusaha mewujudkan biah muslim disini. insyaAllah. Penilaian Allah bukan pada hasil, tapi pada usaha kita. Selebih2nya Dia yang uruskan..

Hakikatnya, hidupku sangat berlainan dari kehidupanku ketika di PASUM (detikku baru mengenal tabiyah). Saat di PASUM sangat indah bagiku. Disaat aku kealpaan, ramai insan yang mengingatkanku, disaat aku kehausan ilmu, pasti ramai yang sudi berkongsi denganku, disaat aku kesedihan dan kecewa, sentiasa ada yang menghiburkan dengan kata-kata semangat, disaat aku kesunyian,ramai yang menghulurkan Quwwah.. Semua kenangan itu sangat berharga, bukannya hanya untuk tatapan semata2, tapi aplikasi dalam kehidupan yang mendatang. InsyaAllah. Mungkin ku tak temui lagi disini, tp kuyakin suatu hari nanti detik itu akan berulang lagi.. Bersumberkan semangat yang sekeping inilah bekalku untuk terus melangkah.. Walaupun sekeping, akan kupastikan ianya tak terbang dibawa angin.. Masakan boleh terbang sekiranya akarnya kuat dan utuh.. Pokok pangkalnya, berbalik pada diri dan iman kita..Imanku benar2 teruji..

kadang2 terasa dah jauh tersasar.. adakah sebab saya dicampakkan ke kelantan? jauh dari akhwat2 yang dulu selalu bersama? hmm.. saya pun tengah nak faham semua permainan ini semua.. Kini, tiada lagi murabbi yang menanyakan mutabaahku, tak ada lagi teman yang mengejutkan aku qiam, tak da lagi teman untuk berkongsi semangat dan masalah, tak ada lagi teman yang bertanyakan akan imanku, tak ada lagi halaqqah yang selalu aku rindui..banyak lagi yang tak ada lagi dan belum kutemui sepenuhnya.. yang agak teruk, solat berjemaah dah terabai dan lemahnya ukhwah dalam kalangan kami disini..seolah2 bahagia hidup sorang2..

Semua kekurangan itu sebenarnya bukan untuk dijadikan alasan untuk terus hanyut..tiada halangan, hanyalah peluang!!wake up!! Even kadang2 aku sendiri tak yakin ngan diri, dan tak faham la ngan rentak jiwa. apatah lagi iman yang seolah2 selalu memberontak. Sekarang ku dapat rasakan yang ku lebih banyak protes. apa2 yang aku tak suke dan tak setuju je, ak da tak buat..Kadang2 bagus jgk camtu, so tak delah mcm lembu dicucuk hidung. yeke??? At least, we think before we do!! hehe...

Pendek kata, saya tak faham ujian pe yang tengah saya lalui..ujian kesenangan atau kesusahan..Yang pasti ujian kesenangan paling susah..Nape ye?? tapi dalam kedua2nya itu pengorbanan yang besar perlu DItaburkan. kalau berkorban, pasti ada yang terkorban..Wajib untuk mengorbankan walau sekecil-kecil apa pun.. sesungguhnya pengorbanan kecil bagi kita sangat besar disisi Allah.. apa2 yang perlu ak korbankan semoga Allah merahmati dan memberkati segala-galanya kerana sesungguhnya solatku, hidupku, matiku hanyalah untuk Allah. Aku akan cuba untuk terus bersedia..bersedia menanti..kemenangan hakiki..kejayaan yang sebenar2nya..


Iman itu seperti debu.. Debu sangat berguna ketika ketiadaan air sebagai tayammum. debu yang kering sangat mudah dibawa angin. Tapi debu yang terlekat dengan air amat sukar untuk terbang. begitu juga iman kita, iman ini sangat penting disaat kita kehilangan keyakinan dan semangat, dialah yang memimpin kita. dan menguatkan kita. sekiranya iman sentiasa dihiasi dengan amal soleh amat sukar untuk kita tersasar dijalanNya tetapi sekiranya iman yang tidak diisi dengan amal soleh, pasti amat senang sekali diri kita ke arah keburukan..

Dalam melalui hidup ini, Allah telah menyediakan kita sahabat2 yang akan sentiasa mengingatkan kita disaat kita lupa dan lemah..iaitu melalui ukhwahfillah. Ukhwahfillah itu indah tapi mesti dibajai dengan iman yang sebenar2nya.. Oleh itu, buat sahabat2 sekalian, semoga kita dapat teruskan ukhwahfillah kita. Saya masih perlukan kalian walaupun kita tak bersama..kita jauh, tapi tak bermakna terpisah..kita tak pernah dipisahkan kerana kita akan ditemukan lagi disana..andai layak menjejak ke syurga, disitulah kita jumpa nanti. InsyaAllah. Antara kita punyai matlamat yang sama..MARDHOTILLAH.. Semoga Allah memberkati ukhwah kita..


Buat sahabat sekalian,

jika hari ini aku leka dalam menunaikan hakNya,
kau sedarkanlah aku dengan kalimah suciNya..

jika hari ini aku lalai dengan permainan duniawi,
kau bawalah aku kejalan ukhrawi yang abadi..

jika hari ini aku ketandusan semangat,
kau nyalakanlah semangat jihad pada jalaNya..

jika hari ini aku terlalu jauh dariNya,
kau pimpinlah aku untuk kembali padaNya...


Buat sahabat2 yang telah aku abaikan, yang telah aku lalaikan, mohon maaf atas kekhilafan dan keterlanjuran yang pernah saya buat. Asif khatira andai ku gagal membimbing kalian..bukan niatku ingin lepas tangan @ lari dari tanggugjawab, tapi disaat itu diriku tidak kuat. Percayalah saya juga mcam kamu..tapi saya memilih jalan ini untuk dipinjamkan sekejap untuk bekal disana nanti. Semoga Allah memberi hidayah untuk anda kalian untuk turut bersama-sama menjadi rantai2 perjuangan Islam. Amin..kamu tetap kawan saya sampai mati..

sekian..

p/s : doakan saya istiqamah..supaya angin pantai timur tak bawa saya sekali.huhuhu

Search This Blog

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.