Musibah vs Ibrah

Assalamualaikum..

Belakangan ini, bermacam-macam berita yang didengari samada dalam negara dan luar negara. Tidak kurang yang kerap diberitakan tentang bencana alam spt banjir , gempa bumi dan gunung berapi.Keadaan banjir yang melanda hampir diseluruh malaysia dan yang terbaru banjir di Australia. Banjir di Australia dikatakan paling teruk belaku pada tahun ini. Pelbagai musibah diturunkan diseluruh alam maya ini. Bermacam-macam yang berlaku sejak dua menjak ini.

Apakah petandanya? Persoalan itu mungkin tedetik di hati mereka yang mahu berfikir dan ingin mengmbil ibrah daripada setiap yang berlaku..

Jika mengikuti pekembangan yang berlaku kini, 'event' yang paling 'hot' yang sedang mendapat liputan diseluruh pelusuk dunia ialah masalah kebangkitan rakyat Mesir untuk menundukkan pemerintah, presiden Mesir, Hosni Mubarak yang telah memerintah selama 30 tahun. Rakyat Mesir bangkit menentang pemerintahan HM yang mempraktikkan pemerintahan tentera dimana pemerintahan secara kuku besi yang mengamalkan dasar kapitalis yang mengekang dan menindas rakyat di mesir.

Kebangkitan ini dilihat sebagai kesinambungan revolusi kebangkitan di Tunisia . Sebelum ini, kita digemparkan tentang kebagkitan Rakyat Tunisia untuk menamatkan pemerintahan di Tunisia. Revolusi jasmin telah berjaya menumbangkan rejim Ben Ali. Hasil daripada kebagkitan itu, tampuk pemrintahan baru bakal dilaksanakan. Satu perubahan besar dalam sistem pemerintahan di Tunisia berjaya disuarakan oleh rakyat melalui protes dan tunjuk perasaan yang mencetus kebangkitan rakyat Tunisia. Kini, gelombang kebagkitan di Tunisia terbias pula pada rakyat di Mesir dan negara arab sekitarnya.

Kebangkitan rakyat menentang pemerintah yang zalim dilihat satu impak yang besar khususnya dalam usaha umat Islam menegakkan khilafah Islamiyah. Menurut pandangan dan kajian daripada golongan yang prihatin dan sentiasa ambil cakna, mereka berpendapat hanya khilafah adalah solusi.Kebangkitan yang dirintiskan oleh Tunisia ini haruslah dilihat sebagai permulaan yang baik ke arah merealisasikan sistem khilafah di seluruh negara.Tapi ianya takkan terrealisasi andai minda dan pemikiran kita disekularkan oleh barat. Let's open our eyes, heart and minds.

Seperti mana yang disampaikan dalam sebuah hadis yang di riwayatkan oleh Ahmad,

ثُمَّ تَكُونُ خِلَافَةً عَلَى مِنْهَاجِ النُّبُوَّةِ

"....Kemudian akan tertegak Khilafah mengikut manhaj kenabian.."[Hadis Riwayat Ahmad]






adakah peristiwa yang berlaku kini merupakan titik permulaan kearah kejayaan Islam. janjiNya adalah benar bahawa Islam itu pasti MENANG..

Kebangkitan yang cube disemarakkan oleh rakyat-rakyat di Tunisia dan Mesir diharapkan memberi impak yang positif buat kita.Banyak pengajaran dan hikmah yang patut diambil daripada apa yang sedang berlaku kini.

Ibrah daripada 'event' yang sedang berlaku kini yang saya dapat, kita perlu berani untuk berubah.Berani untuk melakukan satu perubahan ke arah yang lebih baik. Prinsip ini perlu diterapkan dalam kehidupan kita sehari-harian, terutama sebagai seorang pelajar. Untuk berjaya,perlukan pada perubahan. Kita yang perlu berubah membaiki diri jika inginkan sesuatu yang lebih baik.Sesuatu itu takkan datang dengan sendiri tanpa usaha.

Seperti mana yg tercatat dalam surah Ard ayat 11 :

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

Segala-galanya memrlukan pada usaha dan kegigihan .Lonjakan paradigma perlu ditonjolkan. Kita tak akan maju dan berjaya sekiranye masih ditakuk lama dan bermalas-malasan. Ayuh sama-sama lakukan perubahan, bermula dengan pengislahan diri dan seterusnya akan mampu untuk mengajak orang lain dan akhirnya mampu mengubah dunia. Nothing is impossible in this world to a willing heart..

Apa yang berlaku hari ini tidak mustahil berlaku di negara kita. Sudah bersediakah kita? bagaimanakah kita? Sbg pelajar, kita perlu ada kesedaran dan kecaknaan tentang apa yang sedang dan akan berlaku. Gunakan apa sahaja yang ada pada diri, samada harta, masa, tenaga dan ilmu untuk memperjuangkan agama dan kedaulatan negara. pelajar seharusnya melengkapkan diri dengan segala ilmu dan kefahaman yang mantap untuk membantu ummah. Dengan ilmu kita bisa mengalahkan yang batil. Dengan ilmu juga mampu menegakkan kebenaran. Jadi, jom kobarkan semangat bersungguh-sungguh dalam study. Kita akan kukuh dengan ilmu dan pemahaman. Jika ingin berjuang, semangat saja tidak cukup, sgt perlu pada ilmu dan kefahaman.Darjat mereka yang menuntut ilmu sangat tinggi disisi Allah.

Andaikan esok adalah hari kemenangan ISLAM, apakah sumbangan yang telah kita berikan? Tercatatkah kita antara salah seorang yang menyumbang ke arah itu? Dimana posisi kita dalam mendaulatkan Islam? Allah menjanjikan bahawa Islam itu pasti akan menang..persoalan kini, bile? Bila itu rahsianya. Ianya takkan mampu direalisasikan dalam masa yang terdekat andai kita belum mulakan dari sekarang.

Buat sahabat-sahabiah sekalian, ayuh sama-sama kita 'bekerja' untuk Allah dan Rasul demi Islam tercinta. Jadilah kita salah seorang Ansorullah. Semoga kelak kita juga tercatat sebagai orang yang membantu agamaNya. Joooom..Perbaiki diri dan ajaklah orang lain..Semoga dengan usaha yang kecil ini mendapat pandangan yang besar disisiNya..Sumbanglah sesuatu untuk Islam!!

Wallahua'lam...



p/s : sama-samalah mengambil ibrah dari setiap apa yang berlaku, mungkin ia adalah peringatan,boleh juga sebagai amaran dariNya. Doakan kejayaan dan kesejahteraan kita bersama..


"apabila berlakunya musibah, hadapilah dengan tabah dan pasrah, ambillah darinya segala 'ibrah (pengajaran), jadikanlah ianya sebagai khibrah (pengalaman), buat bekalan menempuh hayah (kehidupan), agar selamat dunia dan akhirah"

1 comments:

farah zanalibidin said...

sedey la krisis kt mesir tu T_T student2 msia n ngara len mcm mne

Search This Blog


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.