Mencari Keikhlasan..




Rasulullah s.a.w bersabda :

Tiga pemusnah amalan iaitu kebakhilan yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan merasa agung & hebat dengan diri

– (Riwayat Al-bazzar & At-Tabrani)-

Hadis ini ringkas tapi agak terkesan. 3 perbuatan itu antara yang amat disukai oleh mereka yang bergelar manusia..Memang sesiapa pun tidak dapat terhindar dari ingin melakukan perbuatan tersebut.

Bersifat bakhil, dengan erti kata lain kedekut. Sayangkan harta sehingga hendak membelanjakan dijalan Allah pun berkira. Mengikut hawa nafsu, memang anak-anak adam tidak dapat lari dari perasaan itu, ianya dapat diatasi dengan mujahadah..Berjihad melawan hawa nafsu..

Perbuatan yang paling ditakuti iaitu merasa agung dan hebat dengan diri..Mohon dijauhkan. Rasulullah ada besabda bahawa tidak akan masuk syurga orang yang ada dalam hatinya sekelumit perasaan riya’..Nauzubillah.. Perbuatan itu juga berkait rapat dengan riya’ dan ujub. Dengan erti kata lain, perasaan ingin nampak hebat dihadapan orang dan mengaggap diri sendiri hebat. Kadang-kadang keyakinan diri yang terlalu extreme boleh menjerumuskan kita kearah ujub.

Riya’ dan ujub termasuk dalam syirik kecil.. Kesannya sangat besar pada penerimaan amalan kita. Sama-samalah menjaga niat, ikhlaskan diri dalam beribadah..lakukan sesuatu semata-mata keranaNya.

Perasaan itu agak sukar dilenyapkan kerana syaitan sentiasa membisikkan kejahatan pada kita..Apabila terdetik perasaan itu, beristighfar banyak-banyak moga2 amalan yang kita lakukan itu kembali diterima. Semoga keikhlasan kita dalam beribadah padaNya diterima..Sebagai manusia biasa, memang tidak terlepas daripada perasaan itu. Sebaiknya, apabila terdetik perasaan itu, kembalilah padaNya, ingatlah dan renunglah siapa diri kita jika dibandingkan denganNya?? Hebat sangatkah kita?

“Ya Allah, sesungguhnya sangat sukar bagiku untuk melakarkan keikhlasan yang sebenar-sebenarnya, ku pohon Kau campakkan dalam hatiku niat yang ikhlas dalam aku beribadah padaMu..jauhilah aku dari mensyirikkanMu dengan sesuatu. Bantulah aku untuk terus ikhlas, moga aku tidak menjadi golongan yang rugi.”

Keikhlasan itu umpama semut hitam yang berjalan di atas batu hitam ditengah malam.. Sukar dilihat. Hanya Dia yang berhak menilainya.

Moga kita terus ikhlas dan istiqamah..

Peringatan ini untuk diriku terutamanya..Moga keikhlasanku terlakar..~~

0 comments:

Search This Blog


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.