Allah sebaik-baik tempat bersandar

Assalamualaikum w.b.t..

Memetik kata-kata yang dipostkan di status zaharuddin.net:

Jangan jadikan PUJIAN sebagai motivasi kerana ia akan mencelamu kemudian hari
Jangan DUIT & HARTA sebagai motivasi kerana ia akan hilang dan habis
Jangan PANGKAT sebagai motivasi kerana ia akan jemu, tamat dan dihasadi
Jangan KELUARGA sebagai motivasi kerana mereka akan mati
Jadikanlah Allah, Rasul dan Syurga sebagai motivasi..


Allah sumber kekuatan berterusan, syafaat Rasul amat membantu ke syurga yang punyai segala kebahagiaan..


Jika kita perhatikan sejenak, manusia sering meletakkan pergantungan dan bersandar pada sesuatu..samada sesame manusia atau harta benda n so on. Kadang-kadang kita terlalu bergantung pada manusia untuk push kita.untuk mendorong kita untuk melakukan sesuatu terutama kebaikan..kalau mereka tiada, sudah pasti kita hilang segala rasa dan semangat..

Hakikatnya, apa saje yang menjadi motivasi untuk kita selain Allah dan Rasul, ia adalah sumber kekuatan yang hadirnya hanya seketika dan tidak kekal.. Jika tiada , maka hilanglah sumber kekuatan kita..


Yang pasti, yang perlu dipasakkan dalam hati, cukuplah Allah dan Rasul sebagai pembantu kita..sumber kekuatan kita..hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang.. tika kekuatan kian merudum, ingatlah janji-janjiNya..syurga menanti bagi orang2 yang sabar..tika lemah menyapa, kenangilah perjuangan dan perjalanan hidup Rasulullah..tika segala nikmat dunia hilang dimata, ingatlah kehidupan didunia hanyalah permainan, kematian itu satu kepastian yang sentiasa menanti kita. Be prepared!!


Oleh itu, janganlah kita terlalu bergantung dan berharap pada manusia dan seisi dunia ini, kerana ianya tidak kekal..Serahkanlah segala-galanya pada Allah Yang maha Kekal, nescaya kita tidak akan hilang sumber kekuatan dan tidak akan mudah kecewa dengan dunia..

Cukuplah Allah sebagai kekasih,
Rasul sebagai teladan,
Al-qur’an sebagai pedoman
MATI sebagai peringatan..


Wallahua’lam..




p/s : ~never too rely on people~
jangan terlalu berharap pada manusia..manusia itu selalu mengecewakan..it’ll always make us so sick.. jika menghadapi apa-apa masalah, ujian, pastikan Allah adalah tempat pertama kita untuk mengadukan segala-galanya, bukan manusia. Allah sebaik-baik tempat bersandar..

0 comments:

Search This Blog


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.