Salam Hijrah


Dengan kalam bismillahirrahmanirrahim pembuka bicara..

Alhamdulillah..

Kini tahun sudah bertukar..Sudah pun melangkah masuk ke tahun 1432H..
Tahun sudah berganti..Hari-hari yang menanti penuh misteri..Bagaimana pula dengan diri?

Dimanakah diri ini berada? Pada tahap mana? Adakah sudah berasa selesa dengan keadaan diri hari ini? Tepuk dada, tanya iman..

Bila berganti tahun Islam, atau lebih dikenali dengan ma’al Hijrah, sudah pasti ramai antara kita memasang azam dan tekad untuk berubah kearah yang lebih baik dari sebelum-belumnya baik dari segala aspek. Dengan erti kata lain BERHIJRAH..~

H.I.J.R.A.H..?

Apa yang kita faham tentang hijrah? Menyebutnya mungkin semudah ABC tapi pelaksanaannya bagaimana? Hijrah boleh didefinisikan dalam pelbagai sudut. Peristiwa Ma’al Hijrah ini dikaitkan dengan peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W dari Mekkah ke Madinah bersama-sama para sahabat. Kalau dilihat, kenapa Nabi berhijrah? Sanggup meninggalkan kampung halaman baginda dan para pengikutnya sanggup meninggalkan segala kemewahan, harta malahan isteri dan anak-anak semata-semata untuk berhijrah bersama-sama dengan Nabi. Hal ini kerana ketika itu di Mekkah, dakwah yang dibawa oleh baginda mendapat tentangan yang hebat dari kaum musyrkin dan baginda merasakan perlu berhijrah demi menyelamatkan syiar Islam yang dibawa dan akhirnya menerima pelawaan kaum Ansar untuk berhijrah ke Madinah setelah perjanjian aqabah termeterai. Sebelum itu, Rasulullah telah pegi ke negara-negara lain untuk menyebarkan dakwah Islam.

Daripada kisah penghijrahan Rasulullah dan para sahabat, jelas disini menunjukkan yang kita perlu berhijrah untuk menyelamatkan kesucian Aqidah Islam. Bila mana di sesuatu tempat itu boleh mengugat keimanan dan aqidah kita, kita wajar untuk meninggalkan tempat itu untuk tujuan memelihara kesucian Aqidah kita. Sepetimana kisah 7 pemuda al khahfi.Mereka sanggup masuk kedalam gua untuk menyelamatkan aqidah dari pemerintah yang zalim ketika itu.

Melihat pada keadaan kita hari ini dengan pelbagai ancaman dan hedonisme, bolehkah kita menggunapakai apa yang telah dibuat oleh baginda Rasulullah s.a.w.? Sedangkan negara kita sendiri bukanlah negara Islam sepenuhnya. Mahu berhijrah kemana? Mungkin berpindah dari sesuatu tempat tinggal ke tempat lain yang lebih harmoni boleh berlaku.

So, bagaimana konsep hijrah yang anda faham?

Bagi saya, hijrah terdekat yang boleh kita lakukan ialah berusaha untuk mengislahkan diri kearah yang lebih baik.Berhijrah kearah yang lebih baik untuk mencari redhaNya.Berubah dan mengubah diri kearah kebaikan semata-mata keranaNya, jika sebelum ini kurang baik, berusaha untuk menjadi baik, jika sudah baik, berusaha untuk menjadi lebih baik. Sentiasa membuat lonjakan dalam diri.keluar dari comfort zone.

Memang tidak dinafikan berubah @ berhijrah kearah kebaikan itu sukar.dan ia memerlukan mujahadah yang tinggi dalam diri kita. Jika kita berniat untuk melakukan perubahan yang lebih baik dalam diri, teruskan dengan niat baik itu kerana itu adalah satu petunjukNya buat kita. Bersyukurlah dengan setiap hidayah yang datang kerana ianya mungkin datang hanya sekali. Bila terdetik, teruslah untuk berusaha kearah itu. Ramai antara kita diberi petunjuk, tapi hanya orang yang betul-betul terpilih diberikan taufik untuk beramal. Hidayah boleh datang dalam 2 bentuk iaitu petunjuk dan taufiq. Beruntunglah mereka yang mendapat kedua-duanya.Carilah petunjukNya mudah mudahan kita diberi taufiqNya..ayuh bersama-sama mencari hidayahNya dalam menggapai keredhaanNya..InsyaAllah..~

Akhir kata dari saya, salam Ma’al Hijrah 1432H.Selamat melangkah ke tahun baru dengan azam dan niat yang baru, bersih dan lurus mudah-mudahan kita sentiasa dalam redhaNya. Mari kita sama-sama berusaha untuk lebih mendekatkan diri padaNya. Semoga kita diberikan kekuatan untuk mentaati segala perintahNya dan diberi kekuatan untuk meninggalkan segala yang dilarangNya. Hijrah menuju Allah.. Salam mujahadah buat semua. kullu 'amun wa entum ilallahi aqrab..

**Renungan bagi yang ingin berhijrah :

Sesiapa yang memasang azam untuk berhijrah dia telah mendpat pahala sebagaimana sabda Rasulullah saw :

“ Sesiapa yang berniat untuk melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya maka dituliskan untuknya satu hasanah ( kebaikan ). Dan sesiapa yang berniat untuk melakukan kebaikan kemudian dia melakukannya maka ditulis untuknya sepuluh kebaikan sehingga tujuh ratus kali ganda.” ( Riwayat Imam Muslim)

Alangkah ruginya kita sekiranya tidak memanfaatkan kelebihan yang Allah SWT sediakan untuk kita. Hanya berniat untuk berubah pun telah diberi pahala. Bila dilaksanakan, digandakan pula sepuluh kali ganda atau seberapa banyak ganjaran yang dikehendaki oleh Allah SWT. Jangan abaikan kasih sayang dan rahmat Allah SWT ini.
.......................................................................................................

Nabi saw : “Orang yang melakukan hijrah yang sebenar ialah yang meninggalkan perkara yang dilarang oleh Allah”. (Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)
.......................................................................................................

Dan orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak Kami, sesungguhnya Kami pimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya(pertolongan dan bantuan) Allah beserta orang yang berusaha membaiki amalannya."-Al-Ankabut:69
.......................................................................................................
Dari Amirul mu'minin Omar ibn Al Khattab Dari Hafs telah berkata: " Aku Dengar Rasulullah Sallallahualaihi Wasallam bersabda: " Setiap Perbuatan disertai dengan niat dan setiap orang apa yang ia niatkan. Barangsiapa berhijrah kerana Allah dan Rasulnya, maka hijrahnya kerana Allah dan RasulNya,barangsiapa yang berhijrah kerana dunia atau kerana perempuan yang akan dikahwininya maka hijrahnya pada yang ia hijrahkan".
Hadith ini diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim
......................................................................................................
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(2:218)
......................................................................................................
Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(An-Nisaa:100)
......................................................................................................
Maka adalah pindahnya itu kepada (apa) yang berpindah ia kepadanya. Dan bicarakan pekerjaan(pindah) ini dan kepadaNya(Allah) jua kembali segala Akuan. Maka fahamkan olehmu dengan sebenar-benar faham. Dan sejahteralah atas orang yang mengikut petunjuk - Ibni Athoillah-

wallahua'alam..~

0 comments:

Search This Blog


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.