Bismillahirrahmanirrahim..




kembali berblog..hehe



tak kala waktu sebegini, sekarang pagi hari @ tgah malam (tak tau yang mana tepat) menjadi saat-saat berjaganya spesis bernama 'owl'..yang setia menjadi volunteer security untuk alam ini.. Pernah ke kite terfikir kenapa ek 'owl' aktif pada waktu malam dan siang hari dia tidur?



So, kalu kes spesis homo sapien (human being) yang menyamai behaviour 'owl', ni apa kes??huhu..especially orang yang menulis

menjadi budaya yang sebati dalam diri terutama yang bergelar 'student' suke stay up sampai pagi dan tidur di siang hari. Terbalik kan?? Sedangkan Allah telah menjadikan malam hari untuk beristirehat dan beribadat manakala siang hari untuk mencari rezeki..

Bagus ke stay up dan meniru behaviour 'owl'...??

Stay up di tengah malam untuk tujuan mempelajari ilmu itu sangat2 digalakkan.. Menuntut ilmu merupakan satu ibadah jika betul niatnya. Darjat orang yang berilmu itu lebih tinggi daripada orang yang kuat beribadat tanpa ilmu.

Betapa Allah sangat memuliakan golongan yang menuntut ilmu dimana apabila seseorang ingin melaksanakan amalan sunat dan dalam masa yang sama terdapat sekumpulan manusia sedang mengadakan majlis ilmu, maka menghadirkan diri dalam majlis ilmu itu adalah lebih baik baginya.. Para malaikat melebarkan sayap-sayapnya kepada sesiapa yang berada dalam majlis ilmu. Bukan itu sahaja, seluruh isi alam, termasuk ikan-ikan dilaut turut mendoakan orang yang menuntut ilmu..

kita biasa mendengar, 'kita sanggup stay up sehingga larut malam, tapi kenapa tak mampu untuk bangun Qiam?? '

Pada sesi usrah yang lalu, naqib saya ada menerangkan tentang perkara ini..Qiamulail..
Qiam merupakan ibadah yang sangat2 dituntut..bagi membuktikan lagi keimanan kita kpdNya..Qiam ini sangat sukar dilaksanakan melainkan bagi individu yang benar2 ingin bertaqarub dan bermunajat padaNya..Pada waktu sunyi tanpa sebarang bunyi menjadi saksi pertemuan dan perbualan antara manuasia dan Pencipta. Qiam lebih afdal dilakukan pada 2/3 malam..Walaubagaimanapun, banyak pendapat yang dikemukan mengenai waktu untuk melakukan Qiam ;solat tahajjud.

Ada ulama' mengatakan solat tahajud boleh dilakukan selepas solat isyak dengan syarat tidur terlebih dahulu walaupun 1 minit.. Ada juga yang berpendapat walaupun belum tidur, memandangkan sudah lewat malam, kita boleh menunaikan solat tahajud sebelum tidur.
Kebayakan individu hari ini lebih cenderung bertahajud sebelum waktu Subuh..

Waktu perlaksanaan bergantung pada kekuatan individu..Islam itu mudah.!! Beramallah mengikut kemampuan dan yang penting istiqamah..InyaAllah..

Dalam satu usrah yang saya join, seorang naqib menerangkan bahawa seseorang itu telah berjaya menyempurnakan solat tahajud sekiranya telah solat berjemaah pada waktu isyak dan waktu Subuh.. Sesiapa yang solat Isyak berjemaah seolah2 dia telah melaksanakan ibadah sepanjang malam..So, berebut2lah untuk solat Isyak dan Subuh berjemaah.

***actually malam ni energy saya overactive..tu yang rajin mengepost. Baru saje siap membasuh baju..Seronok buat keje tengah2 malam.huhu.. Now, time to study sikit.(tp cam da saturated nie.hehe)Almaklumla, ada test.. nak test baru nak study.. Betulkan niat, wahai diriku..!!***

0 comments:

Search This Blog


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.