DOA DAN HARAPAN

Salam w.b.t

Alhamdulillah..bertemu lagi dalam sesi post kali ni..

Bersyukur padaNya atas nikmat yang masih dapat kita kecapi dan tak lain tak bukan nikmat paling besar, iman dan islam..

Begitu juga nikmat kesenangan yang selalu kita lalaikan dan nikmat masih diberi peluang untuk terus berjuang di muka bumi yang fana ini..

Kepada mereka yang sudah dijemput awal, semoga berbahagia di sana dan semoga kalian ditempatkan dalam kalangan para solihin..Amin. Kepada yang masih bernyawa, ingatlah, kita semua pasti ke sana juga..ke negeri abadi, tempat kembali yang kekal selama-lamanya.

Minggu depan iaitu esok..saya ada 2 test untuk midsem.. semuanya subjek yang agak tough , Anatomy & Fisiology For Animal (tp same je cam human) dan General Chemistry.. Tapi masih banyak yang belum buat revision. Tak taula nape malas sangat ni.. Banyak sangat masa terbuang sia-sia. Buat keje lagho dan banyak lagi la.On9 pun termasuk la kan??

Subjek anatomy merupakan my favourite subject. Memang dari sekolah, kalau study pasal manusia, saya memang minat. Sejak sekolah menengah lagi, saya memang da hafal pasal jantung, in english, the heart..bukan hati tau.huhu. Boleh katekan setiap kali presentation, human heart la menjadi topik untuk saya present. Tak tau nape fanatik sangat kat heart. Sehinggalah masuk matrik kat PASUM, still minat pasal jantung. So, memandangkan telah lama kuhafal pasal jantung, keje saya nak study tuk test agak senang..tp untuk topik tu je la.. yang lain saya tak hafal..

Itulah manusia kan, buat sesuatu kerana minat dan suka. kalau tak minat dan tak suka, mudah sangat mengeluh dan rasa bosan..sehingga kadang2 timbul rasa give up.. Terutama apabila tibe saat2 nak exam..Bayangkanlah kena study benda yang kita tak minat, sudah pasti tak meresap ke hati kan. Situasi ni banyak berlaku pada kita, termasuk lah saya..

Kadang2 terfikir jugak buat pe kita nak teruskan dengan benda yang kita tak minat/ suka dan mesti kita rasa tak leh nak cope with.. Rasa buang masa. Nothing. Meaningless.

Tapi kita mesti ingat.. 'tak semua yang kita suka/minat terbaik untuk kita dan tak semua yang kita tak suka/kita rase tak baik untik kite buruk untuk kita'. Sesunguhnya Allah mengetahui apa yang kita tidak ketahui dan Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk kita..

Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (QS Al-Baqarah [2]:16)

Mungkin ayat kat atas dah banyak kali kita dengar.Da banyak kita jumpa. Mungkin juga kawan2 kita akan menggunakan ayat tu untuk memujuk hati kita yang dilanda ujian.. Tapi sejauh mane kita hayati dan meresap ke ayat tu dalan hati kite?? Atau ia sekadar pemanis mulut sahaja sebagai kata-kata pujangga, hakikatnya.. bila berdepan dengan ujian yang sedemikian, kita seolah-olah hilang punca dan menyalahkan takdir..mana hilangnya kepercayaan kita saat itu? itulah manusia. Lemah. Kadang2 kita senang untuk menasihati kawan2 yang sedang dalam ujian, tapi orang yang menasihati apabila berhadapan dengan ujian tersebut belum tentu dapat terima dengan tabah. Belum tentu kuat.

Fitrah, manusia dijadikan lemah dan tak berdaya melainkan dengan bantuanNya. Sehubungan dengan itulah, Allah telah menyediakan senjata untuk hamba-hambanya..iaitu doa. Doa senjata
orang mukmin..Walau seberat mana ujian yang kita hadapi, walau kecewa mana pun kita..jangan pernah berhenti berharap pada pertolonganNya.. jangan berhenti berdoa. Teruskan berdoa.

Dan Tuhanmu berfirman, “Berdoalah kepadaku-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu…” (QS Al-Mu’min [40]: 60)

ALLAH memakbulkan doa hambanNya melalui 3 cara.. pertama, Dia terus memberi apa yang kita minta tanpa kita perlu menunggu terlalu lama. kedua, Dia memakbulkan doa kita dengan memberi sesuatu yang lebih baik.. Ketiga, Dia menagguhkan doa hambaNya dan akan memberikan pada waktu atau saat yang tepat.


"sekuat mana pun godaan yang kita hadapi, sekukuh apa pun cubaan yang harus kita jalani, sebesar mana pun kegagalan yang kita rasai, sejenuh mana pun hari-hari yang kita lalui, jangan pernah berhenti berharap pada pertolongan ALLAH, jangan pernah berhenti berdoa pada RABB kerana harapan adalah masa hadapan, kerana harapan adalah sumber kekuatan.."
DOA..pintu kebaikan..senjata orang beriman.


Jangan pernah mengalah dengan ujian dugaan. Ikhlaskan diri dan istiqamah berdoa.






Untuk pengetahuan lanjut pasal doa, sila klik ;





http://buletin.muslim.or.id/tazkiyatun-nufus/sesungguhnya-allah-mendengar-doa-hamba-nya



~semoga bermanfaat~

0 comments:

Search This Blog


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.