Hari- Hari Terakhir..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Assalamualaikum..

Kembali berblog..


Alhamdulillah..setinggi2 syukur dirafatkan padaNya yang telah melimpahkan nikmat dan rahmat buat kita semua .Tanpa rahmat dan kasih sayangnya, siapalah kita??
Alhamdulillah..kita sudah berjaya melewati hampir sebulan bersama Ramadhan kareem..kini hanya tinggal beberapa hari saja lagi, lebih kurang 6 hari lagi dia bakal meninggalkan kita semua..kita pula bakal menanti kehadiran Syawal yang bakal melabuhkan tirainya..
Terasa masa itu bergerak terlalu pantas..tidak sedar yang kini sudah berada di penghujung Ramadhan..Terasa sayu dan sedih untuk berpisah dengan bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan keberkatan, bulan keampunan dan bulan kerahmatan..

Kini dengan berbaki lagi lebih kurang 6 hari,saya mengajak diri saya dan semua umat manusia supaya memanfaatkan dan meanggunakan setiap ruang dan peluang yang tinggal untuk terus melipatgandakan amal ibadah kita.Pada bulan Ramadhan, semua ibadah sunat yang dilakukan mendapat ganjaran yang berlipatkaliganda berbanding bulan-bulan biasa..Gunakan masa yang ada untuk memohon keampunan dan taubat dariNya supaya diampunkan dosa-dosa yang lalu dan yang akan datang.. Mudah-mudahan di akhir madrasah Ramadhan ini, kita berjaya mendidik diri untuk menjadi hamba-hamba yang bertaqwa..InsyaAllah..

Disini saya mengingatkan kembali dalil yang mensyariatkan untuk kita berpuasa :

“Wahai orang-orang yang beriman, puasa telah diwajibkan ke atas kamu sebagaimana ia telah diwajibkan ke atas generasi sebelum kamu, mudah-mudahan (dengan puasa itu) kamu bertaqwa” [al-Baqarah 2: 183]

T.A.Q.W.A..?..ittaqullah..

Apa itu taqwa sebenarnya.. Taqwa diumpamakan seperti kita melalui denai yang berduri. Bagaimana kita hendak berjalan supaya tidak terpijak duri? Semestinyalah kita berjalan dengan berhati-hati supaya tidak terkena dan terpijak duri itu.. Itulah taqwa…


Dalam kita sibuk dan bergembira dengan kehadiran syawal yang bakal tiba, jangan abaikan dan sisihkan ramadhan yang masih lagi bersama kita.. Terutamanya hari-hari terakhir ini kerana terdapat satu malam yang telah dianugerahkan oleh Allah untuk kita, malam Lailatul Qadar , malam yang lebih sempurna dari seribu bulan.

Bismillahirrahmanirrahim..

1.Sesungguhnya kami telah turunkannya (al Qur’an) pada malam al qadr.
2.Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
3.Malam al qadr itu lebih baik daripada seribu bulan
4.Turun malaikat2 dan malaikat Jibril padanya(malam al qadr) dengan izin Tuhan mereka membawa segala urusan.
5.Selamat sejahteralah ia(malam al qadr) sehinggalah terbit fajar (Subuh).

Surah al qadr(1-5)


Menurut kebanyakan ulama, malam Al Qadr boleh dijumpai pada 10 malam terakhir ramadhan dan carilah pada malam-malam yang ganjil.. Sama-malah berdoa dan berniat agar Allah memilih kita untuk bertemu dengan malam itu..istimewanya Ramadhan dengan kehadiran malam lailatul qadr. Sesiapa yang beribadah pada malam itu, seolah-olah beribadat selama 83 tahun. Kalau kita lihat, umur umat Muhammad kebanyakan tidak berjaya sampai pada umur 83 tahun.. Betapa sayang dan kasih Allah pada umat Muhammad, diturunkan malam lailatul qadr..Sangat banyak keistimewaan dan kelebihan malam lailatul qadr. So, jangan lepaskan peluang untuk mencari malam itu dengan membanyakkan ibadah terutama pada malam-malam ganjil .Jangan hanya mencari tapi tidak melakukan ibadah pada malam itu..sangat rugi..kerana kita tidak tahu mungkinkah diberikan kesempatan lagi untuk bertemu Ramadhan yang akan datang..Hargai masa , ruang dan peluang yang masih ada.

Akhir kata..ayuh sama-sama muhasabah diri apakah kita telah memanfaatkan kehadiran Ramdhan dengan sebaiknya?? Jika terasa masih kurang, gunakanlah masa yang masih ada sementara ramadhan masih bersama kita..Jom kita sama-sama menghidupkan malam-malam terakhir ini dengan membayakkan lagi amal ibadah..mudah mudahan kita terpilih untuk menjadi tetamu al qadr.. InsyaAllah.

Wallahua’lam..

0 comments:

Search This Blog


 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 COGITO ALLAH SUM..... |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.